2003
Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
1054 Skismaet mellom De ortodokse kirkene og Den
romersk-katolske kirken A. Hovedgrunner 1.
Rom-patriarkens særegne krav på en egen overordnet posisjon i Kirken: Pavens primat. I Alexandria ble patriarken også kalt pave (=papa).
Det er ikke ordet det gjelder, men posisjonen. 2.
Filioque (filio-que = ”Sønnen-og”, dvs i konteksten i NC:
utgår fra Faderen og Sønnen). Ånden kan bare utgå fra Faderen alene, Han som
er opphav til alt. Ånden mottas fra Sønnen. B. Andre grunner 3. Påstanden
om Pavens ufeilbarhet (når han taler ex cathedra, dvs i den posisjonen å være
en overordnet "Pave" i Kirken). 4.
Påstanden om Marias ubesmittede unnfangelse. 5. Påstanden om en
"skjærsild" (dvs en renselsesild fra syndighet i mellomtilstanden
(= mellom død og dom/oppstandelse) hos latinerne. Men en mellomtilstand
regner de ortodokse med også. 6. Forvandlingen i eucharistien skjer under påkallelsen av Den
Hellige Ånd (= epiklesen), ikke under innstiftelsesordene, slik latinerne
mener. Ånden er Livgiver. Brødet
skal være syret, vanlig brød - ikke usyret (= judaisering). Eucharistien
forutsetter nytelse av både brød/Jesu Blod og vin/Jesu Legeme - ikke bare
brød. 7. Dåpen. Det skal neddykkes - tre
ganger. Ikke bare bestenkes. Forbildet er: Kristus var tre dager begravet og
så stod han opp. 8. "Konfirmasjonen" = den
hellige salvingen skal, etter den eldste tradisjon, skje som bekreftelse
("firming"), av dåpen, i meddelelsen av Den Hellige Ånds gaver,
rett etter dåpen. Den skal ikke forskyves til at barnet er blitt fornuftig
nok til å "konfirmeres". Det
er rasjonalisme. Frelsen og disse handlingene er Guds mysterier. |