Gustav
Erik Gullikstad Karlsaune
OM DEFINISJONER AV
RELIGION – SÆRLIG ”IMPLISITTE DEFINISJONER”
Eksplisitte og implisitte religionsdefinisjoner Definisjoner kan være både eksplisitte og
implisitte. Det er viktig å passe på. Når vi sier ”definisjon”, tenker vi
vanligvis på eksplisitte, artikulerte, presist formulerte definisjoner. Men
like viktig i vitenskapssammenheng er selvsagt de implisitte definisjonene. Implisitte definisjoner er de
oppfatningene som gjør seg gjeldende når vi snakker om noe – for eksempel,
religion – uten at vi har artikulert noen presis definisjon. I både teoretisk
og empirisk vitenskapelig arbeid er det viktig å få klarlagt og klargjort
disse implisitte ”definisjonene”, de på forhånd gitte oppfatningene, eller
”for-dommene” – i Gadamers nøytrale
bruk av ordet, eller også negativt forstått, fordømmende forutinntatte
meninger. Konvensjonelle religionsdefinisjoner – vanligvis
eksplisitte Konvensjonelt – og
ofte nokså ureflektert – artikuleres religionsdefinisjoner i to typer: substansielle og funksjonelle. 1)
Substansielle – det vil si: innholdsbestemte. I praksis finner vi dette
innholdselementet – som oppfattes som viktigst – i det som ekspertene (”teologene”)
sier i vedkommende religion, for eksempel: troen på Gud. Fordelen med denne
definisjonstypen er at den gir god forklaringskraft i historisk spesifikke
sosiale kontekster. a)
Problemene oppstår når bestemmelsen generaliseres og overføres til andre
samfunns- og kultur-kontekster. Forskningen vil da lett preges av
etnosentrisme (eurosentrisme) og forklaringskraften forringes kraftig. b)
Dessuten vil konsekvensen av denne typen religionsbestemmelse, når den
generaliseres, være at personer i andre spesifikke kontekster lett oppfattes
som, og også oppfatter seg selv som, ”ikke-religiøse”. Det er på denne måten
definisjonen av religion og forståelsen av sekularisering henger sammen. De
”ikke-religiøse” bruker samme ”definisjon”, de snur den bare, til sin egen
negasjon. c)
Siden disse definisjonene har utgangspunkt i institusjonalisert
religion – noe som betyr at det er institusjonens eksperter som normativt har bestemt
religionsinnholdet, samt den tilsvarende ”riktige religiøsiteten” slik den
skal utfoldes av individer – får vi med en slik definisjon problemer med å
gripe individenes egen religiøsitet,
ut fra deres egen livs- og virkelighetsoppfatning. Ensidig fokus
på ”objektive” institusjoner (strukturer) lar subjektiviteten
bli liggende i skyggen. 2)
Funksjonelle – det vil si:
effektbestemte. Av disse fins det igjen sub-typer som krysser hverandre. For
det ene har vi definisjoner som fokuserer enten på fellesskapet eller på
individet. Men dessuten har vi definisjoner som bestemmer religion enten
deskriptivt vitenskapelig eller (ideologisk) normativt negerende (pkt. 3) a)
Definisjoner som fokuserer på fellesskapet, altså: religion som
institusjon. Ofte er den funksjonen, effekten, som framheves ”integrasjon”.
Fellesskapets religion styrker fellesskapets samhold. Durkheim plasseres gjerne her. Marx kan også kategoriseres her, i sin forståelse av religion som
det folk tyr til for å utholde undertrykkelsen i urettferdig samfunnsforhold:
religion er ”folkets opium”. b)
Definisjoner som fokuserer på individet, altså: subjektets opplevde
livsverden. Definisjoner av denne typen framhever gjerne den meningsgivende
sammenhengen personen ser seg i. For eksempel, ”den absolutte
avhengighetsfølelse” (Schleiermacher), ”the ultimate concern” (Tillich), ”et sakralt kosmos” (Berger). c)
Definisjoner som fokuserer på menneskets livsbetingelser kan også
plasseres her. Slik som: i)
Thomas Luckmanns med hans ”transcendering
av den biologiske naturen”. Men dette er snarere en empirisk lokalisering av det menneskelige
utgangspunktet for det vi kaller religion, enn en ”definisjon”. Luckmann
stanser da også ved transcenderings-prosessen.
Han tar ikke opp ”det transcendente”, det som er på den andre siden av den
grensen som overskrides. Dette er de religiøse
ekspertenes domene. Det som fornemmes å være i ”det transcendente” (”bak de
store transcenderinger”) er noe vi empirisk sett ikke kan vite noe om, men
nettopp forefinnes som innhold i de forskjellige religionene. ii)
Rudolf Otto brukte treffende
begrepet Das ganz
Andere (= ”det som er totalt annerledes”) om
”stedet” og ”tiden” i ”det transcendente”. I mystikken blir det som er totalt annerledes ”ikke-rom” = grenseløshet, og ”ikke-tid”
= evighet. Slike bestemmelser vil høre teologien til. Men disse bestemmelsene
i seg selv er sosiale fenomen sosiologien også har som del av sitt felt. Det
er ikke sosiologien oppgave å bortforklare mystikk eller avfeie de begrepene
denne typen refleksjon over tilværelsen er kommet fram til og arbeider med. Populære – ofte implisitte – og negerende religionsdefinisjoner I denne kategorien kan vi plassere en serie
eksplisitte og implisitte negative bestemmelser av ”religiøsitet”. Her har vi
alle ”definisjoner” som baserer seg på en eller annen for form
”psykologisering” av mennesker. De stammer som oftest fra den såkalte
”kirkekritikken” på 1800-tallet. De er konsekvensen av en særegent
rasjonalistisk idé om hva ”opplysning” er. Generelt var ideen om opplysning
avledet av renessansens fokus på enkeltmenneskets frie tenkning. Dette var
en idé de hentet fra antikken. I ”opplysningstida” ble den imidlertid
rendyrket ut i full ensidighet som det eneste verdifulle ved mennesket. Vi
fikk rasjonalismen, en overtro på
fornuften som ble kombinert med en hemningsløs beundring for og tro på
”Vitenskapen” (slik den ble forstått som "moderne" fra 1600-tallet
av). Dette ble basis for ”sekularismen” som virkelighets-ideologi. Den
opprinnelige ”kritikken av kirken” ble dermed til et program for
”ikke-religiøsitet”. Det elementære spørsmålet om premisset "kirke º religion" er
gyldig, drukner i debattbråket. I realiteten har både ”sekulariteten” og
”nyreligiøsiteten” åpenbart sine grunnleggende forutsetninger i denne
ensidige virkelighetsforståelsen i kombinasjonen av ensidig rasjonalisme og forsnevret scientisme. a)
Enkelte som utgir seg for å være fagfolk, finner vi her: ”Gud er en
projeksjon av mennesket selv” (Feuerbach);
”Troen på en guddommelig far er et utslag av menneskelig umodenhet” (Freud). b)
Her finner vi også den ideen at religion er et bedrag. Underforstått,
det som religion egentlig dreier seg om, er at mennesker vil ha makt. Alt er maktkamp. Overalt fins
konspirasjon. Religion er politikk
– egentlig. Det som må til er en avsløring. c)
Her har vi også alle ”nattsideforklaringene”. Det vil si, religion
representerer irrgangene i den menneskelige psyken. Religion er
”irrasjonalisme”, antirasjonal; religion er mangel på fornuft og logisk sans
og viten. Kort sagt, all tro er overtro. d)
I denne kategorien finner vi også all ensidig dikotomisk tenkning om
religiøsitet, matrisen for all tenkning om religion er enten/eller. Til korreksjon av tenkning i dikotomi
bør vi alltid
prøve oss med "både/og". e)
Som vi i denne kategorien også gjerne finner fiendebilder som matrise
for å tenke på og snakke om religion. Det som det gjelder er: vi eller
de. Til korreksjon av tenking i fiender, bør vi alltid prøve oss med og
et "vi" og et "oss" som inkluderer alle mennesker: Kontrastpar som hyppig anvendes: Tro versus viten Religion versus fornuft Irrasjonalitet versus rasjonalitet Godtroenhet versus kritikk Uvitenhet versus kunnskap Overtro versus vitenskap Autoritet versus selvstendighet Ureflektert
versus reflektert Fanatisme versus tenkning Fundamentalisme versus argumentasjon Enn om "både" det
ene "og" det andre i grunnen finnes likelig fordelt
hos "oss alle"? * Tegnet
"º" betyr: er
"identisk" med, det "samme" som, og er sterkere enn
tegnet "=" er "lik". *Versus er latin
for det norske "i motsetning til". *Dikotomi er det samme
som norsk "motsetning". |
|