Det posttradisjonelle samfunnet og
framtida for religionsinstitusjonene
- Det som har gått forut i Danièle Hervieu-Léger's analyse er endringen
av religionen og av samfunnet. Hovedbegrep hos DHL: fragmentering.
Det mest brukte begrepet ellers er pluralisering. Det ble innført
av Berger & Luckmann som en mulig
beskrivelse av moderne samfunn. Siden er dette begrepet (i fagtekster)
brukt som om det er et faktum [hos forskningsfeltet] og til årsaksforklaring av situasjonen for andre fenomen i
samfunnet, for eksempel religionen, ikke
slik B & L brukte det, som en metafor. Danièle
Hervieu-Léger's påpekning av denne forskjellen i begrepsbruk er svært viktig å merke seg. Det er ett eksempel på en generell a-empirisk trend i vår
kultur, en sammenblanding og forveksling av begreper
("teoridiskursen") med fenomener (den empiriske
feltvirkeligheten), absolutt utillatelig i empirisk vitenskap.
- Videre
påpeker DHL nok et viktig trekk i det som skrives og diskuteres
[diskursen om samfunnet og religionen], nemlig at økonomisk teori
(dvs. dens begreper) brukes til å beskrive det som skjer i det
pluralistiske samfunnet.
*Merk: det ordforrådet alle (massemediene) i dag med selvfølgelighet anvender: markedet,
produksjonen, forbruket, tilbudet og
etterspørselen, vareutvalget og salgsverdien
– også
når det gjelder
"objektet" religion og religiøsitet, som en del av – typisk
nok – "symbolmarkedet". "Rational
Choice", det
fornuftige valget – det vil si, det vel overveide, gjennomtenkte valget – er
merkelapp på en egen "teoritradisjon" bygd på denne tenkningen;
også et eksempel på den typen teorier som brukes til å forklare alt, i dette
tilfelle all menneskelig handling [jf. påstander som: "alt er
makt", "alt er sex", "alt er politikk", etc.]. For
den som kjenner antropologifaget, har vi en parallell i den måten Fredrik Barths "transaksjonsteori" av og til brukes
på, at alt er byttehandel, også religion. – Jeg skriver "teori" i
anførselstegn, fordi denne forståelsen av teori er en annen
enn den som seriøs empirisk vitenskap bruker.
- Idéen om at individet i samfunnet er "forbrukeren", har nå i lengre tid ført til oppfatningen av en konkurransesituasjon
i forholdet mellom dem som har "tilbudene" på mening – "meningsmarkedet" –
i våre samfunn. Slik som: religionene, de politiske ideologiene,
scientismefantasiene [at virkeligheten er vitenskapen og det som kan
fantaseres opp på basis av den, for eksempel datamaskiner som tenker
eller roboter som overtar makta eller har følelser], osv. Dette stadig
økende tilbudsmyldret har med tiden (og historiske begivenheter som
oppløsningen av polariseringen mellom Vest- og Øst-Europa) ført til en
generell usikkerhet med hensyn til all referanse til instanser som
tilbyr varighet og stabilitet og soliditet (dvs. mening).
Jf. Nietzsches idé om nihilismens tid – også Z. Baumanns "liquid society".
- Den siste generasjonen på 19-tallet – den første post-tradisjonelle generasjonen –
var også
den første
som opplevde den allmenne usikkerheten som den ytterste fasen av
modernitetens egenutvikling brakte med seg (ultra- eller
høymoderniteten) med tanke på identitet.
Det er blitt problematisk å tro at verden har en utviklingsretning, og
spesielt at det skulle være en positiv retning. Den allmenne
usikkerheten gir allmenn fryktsomhet: "krise" – dagens
utallige krisesituasjoner.
Jf. Hyppige overskrifter som:
"Forskerne frykter…", "Forskerne advarer…"…
- Bruddet med tradisjon som holdepunkt over til modernitetens situasjon der idéen om
en løpende sammenheng (kontinuitet) er avløst av troen på – visjonen
om – at endring betyr framskritt.
Jf. Den finske filosofen von Wrights lille skrift
"Myten om framskrittet".
Her tar DHL opp motebegrepet
(metaforen) "postmodernisme". Den er selvsagt svært viktig i diskusjonen om
hva "modernitet" skal bety. Oppløsningsprosessen
er et logisk resultat av modernitetens egen utvikling; [postmoderniteten som] benektelsen
av modernitetens krav på å representere en fiktiv enhet av en verden
fullstendig styrt av markedet, med eliminasjonen av individet som med sin
fornuft er engasjert i å skape et samfunn.
- Postmodernismene [plural!] tar DHL til møtes med kritikken fra Touraine, som prøver å se bak modernismen – forstått som
"beskrivelsen av et
samfunn redusert til å være et marked uten aktører", og dermed også postmodernismen – oppfattet
som "aktører uten et
samfunn, innelukket i sine egne forestillinger og erfaringer".
- DHL henviser til Anthony Giddens
begrep "høymoderniteten"
(i stedet for å ta opp postmodernismebegrepets mange betydninger) og
hans poengtering av dens preg av "risiko" (hos DHL: "usikkerhet"). Hos Giddens
er dette en følge av globaliseringen
[det aller nyeste motebegrepet]: individet vet aldri lenger når det
skjer noe som omkalfatrer livet: Individene driver omkring i et
univers uten faste holdepunkter. I denne situasjonen er den
bevisste tilslutningen til autoriteten i en tradisjon en mulighet i den
posttradisjonelle virkeligheten. Der fins en kontinuitet å knytte sin identitet
til, sin søken etter fellesskap,
og en meningskontekst for minner
(fra fortida) og ønsker
(for framtida).
Posttradisjonell religion og
institusjonen som ivaretar det religiøse
- Individer i dag – uten tradisjon, det vil si, uten fortid og dermed uten
framtid – lever i en evig nåtid.
Jf. Luckmann (1967/2004:
134): "Det individ – som er sin
egen herre – er alltid ungt og det dør aldri."
Det fins en mangfold av måter
disse individene forsøker å skape mening for livet sitt på. Og her har vi
forklaringen på all nyreligiøsiteten i høymoderniteten, den kan bidra
til den subjektive rekonstruksjonen av mening i individers liv, i en verden
der globaliseringen løser opp fellesskapet og fragmenterer den
individuelle opplevelsen.
- En ny æra for det religiøse betyr ikke nødvendigvis en ny æra for
religion. For det må religionen kunne skape nye sosiale relasjoner, et
håndfast fellesskap og en sammenheng av symboler for fortid og framtid.
Det fins ikke lenger noen temporal og spatial [tid og rom] kontinuitet
innenfor familie, arbeid, nabolag eller klassefellesskap, så individer
finner bekreftelse i et genuint åndsfellesskap (spiritual community).
- Det forklarer hvorfor sekter er mer attraktive enn kirker.
[Dette er sosiologiske typer, med begreper preget av Troeltsch].
Eller også at det dannes nye attraktivere ”sektlignende” fellesskap innenfor kirkene [”husmenigheter”] – som med institusjonalisering blir ”kirkeliggjort”.
- Moderniteten – med oppløsningen av alt, også religionen – gir nettopp muligheten for en ny,
posttradisjonell religion.
- I moderniteten er å være religiøs ikke så mye å vite seg være frambrakt,
som å være villige til å vite seg å være det. For å skape en kontekst
for en slik sammenheng – en tradisjon – er mulighetene grenseløse. Men bare teoretisk, for historie
og de sosiokulturelle betingelsene setter grenser. Her gir Campiche
et godt eksempel fra situasjonen i det moderne Sveits. Det er overhodet
institusjonaliseringen av det religiøse som blir problematisk. Kan noen
godta en gitt trosenhet?
Hinsides sekularisering, de-institusjonalisering
- Diskusjonene om sekularisering er nå et tilbakelagt stadium. Spørsmålet for den
religionssosiologien som tar for seg de tradisjonelle ”religionene”, er problemet deinstitusjonaliseringen
av det religiøse i høymodernitetens verden.
- Hvordan kan religionsinstitusjoner, med det formål de har, å fastholde
og overføre en tradisjon, reformeres, når tradisjon, også av troende,
ikke oppfattes som en hellig trospakt, som en
etiskkulturell arv individer kan øse av? For, for individene i dag, er
den subjektive sannheten i deres egen trosholdning det primære.
- ”Jeg er religiøs på min egen måte” (jf. Sheilaism
hos Bellah). ”Jeg tror på noe, men jeg er ikke sikker på hva
det er”.
Hvilken rolle spiller ”ny-karismatikken” i høymoderniteten? Alt har religiøs betydning.
- Det tilsynelatende paradokset at individer med høye
vitenskapelige og teknologiske kvalifikasjoner tilhører religiøse
bevegelser som tilbyr full rehabilitering av religionen i eksistensen
deres.
- Denne typen – høymoderne – individer er et problem for etablert religion.
- Kristendommen har bidratt til denne utviklingen – med sin vekt på personlig tro (i ånd og sannhet), i forhold til
forpliktelse på oppfyllelse av forskrifter, slik det er i jødedom og
islam. Moderniteten kan derfor forstås som en konsekvens av
kristendommens subjektivering av den religiøse opplevelsen.
- Utfordring til all institusjonalisert religion, ikke bare kirken, men
også jødedommen [og islam].
- Hva gjør jødedommen [eksempel USA] med individualiseringen?
Den institusjonelle
produksjonen av en kjede av minnesinnhold
- Er problemet aktuelt bare for gjennominstitusjonalisert religion? Slik som den
katolske kirken, mindre reformasjonskirkene [mer subjektivt
individualistiske]?
- Katolisismen, med hierarkiet og læreautoriteten knyttet til pavens
posisjon i Roma.
- I en verden der individuell subjektivitet styrer…?
- Protestantismen og de ulike gruppene av (rette) bibeltekstfortolkere gir
sekter.
- Protestantene har de-sakralisert institusjonen
og hierarkiet [det er teksten som er hellig].
- På den ene siden, universelle verdier. På den andre, små tradisjonsarkiv i smågrupper.
- Hvordan
møte høymodernitetens
individuelle usikkerhet [med hensyn til identitet]?
- Hvordan svare individuell opplevelse og følelse av tilhørighet, og gi
rasjonal basis i etisk kultur og takling av kulturelle forskjeller?
- Eksempel fra den reformerte kirken i Frankrike.
- Eksempel fra protestantisk tradisjon i Frankrike.
- Eksempel fra jødedommen i Frankrike.
- Pilegrimsvandringene i katolsk sammenheng, på kirkelig initiativ, gjenoppliving
av den sviktende felles hukommelsen og kontinuiteten i tro gjennom
tidene. Med hensyn til ungdomssamlingene som er referert, tenk på
festivaler med ungdom i ”sekulærkulturen” [fra Woodstock av].
- Pilegrimsvandring som institusjonell og individuell aktivitet. DHL fokuserer
på de religiøse institusjonenes utspill. Det fins også en ”nyreligiøst” motivert ”pilegrimsaktivitet”. [Jf
referansene til pilegrimsforskning i dette kurset.]
- Hensikten for DHL med boken var ikke å diskutere ”sekularisering”, det er tilbakelagt, vi lever i en
postsekulær virkelighet [Berger: de-sekularisert], men å se religiøsiteten
i moderniteten, og her, fokusert i konklusjonen, den effekten den
nye religiøsiteten har på tradisjonell institusjonalisert religion, slik
vi kjenner religion tradisjonelt i våre samfunn.
|