Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
NTNU 2014
Thomas Luckmann DEN USYNLIGE RELIGIONEN Kp. 2 Kirkeorientert religion i periferien av det
moderne samfunnet |
I dette kapitlet tar Luckmann for seg «de empiriske
data» som gjengs religionssosiologi har samlet inn. I denne sosiologien blir
disse "data" som oftest brukt til å bekrefte ideen om
«sekularisering», forstått som «opphør av religion». Luckmann analyserer de
samme «data» og kommer – på bakgrunn av kritikken i forrige kapittel av mangelfull
teoretisk refleksjon – til en annen konklusjon. ·
Analysen i dette
kapitlet i en sum: 1.
Empirisk sett er kirkeorientert religiøsitet
langt fra entydig sekularisert. 2.
Hva kan endringene i kirkeorientert religiøsitet
si om religion generelt? 3.
Kapitteloverskriften er konklusjonen. Identifisér de "variablene" som er
konstruert ved statistisk generalisering som positivt gitte "data":
«byen», «kvinner», «eldre»… mens du leser. Modellen for institusjon – institusjonalisert religion – i artikkelen «Prosjektverktøy»
i boka Karlsaune: I møte med… (s.
113 f) kan også være nyttig å ha i bakgrunnen. |
|
·
Merknader til sentrale begrep: kausal – kommer av latin: causa = «årsak»; «mono» er gresk: «alene én» (årsak); ting
relateres som årsak/virkning anti – er gresk: «mot», «rettet
mot», «det motsatte av» versus – er latin: «i motsetning til» -grafi er gresk: «-beskrivelse»; sosio-grafi = beskrivelse av sosiale strukturer Sekularisering, av latin seculum: «det som har med denne verden og tiden å gjøre»
(altså "det verdslige" i motsetning til "det
guddommelige", det evige eller hellige). I offentlig forvaltning har
ordet i århundrer blitt brukt om overføring av gods som tilhørte kirken, fra
den til staten eller til privateie. Sekularisme brukes mest sakssvarende – som alle ord med
endelsen «-isme» – på en ideologi
i betydningen: en tro på (eller et program, et arbeid, for) at religiøsitet
opphører (og at «Fornuften» og/eller «Vitenskapen» overtar). *Merk: Motsetningen til vitenskap er ideologi – ikke religion, men
religion kan selvsagt også opptre som ideologi. |
|
AVSNITTSKOMMENTAR A. Det moderne samfunnet – spesifisert – og den fordelingen
av kirkereligiøsiteten det har 1. Oppsummering av foregående kapittel. Antagelser i stedet for systematisk
teori. Ensidighet i metodevalg. Altså kritikk, men ikke kritikk for
kritikkens skyld, den er resultat av analysen. Hva kan ansamlingen av «data» likevel si oss? 2.
Steder, områder, regioner og felt for datainnsamling. 3. Generalisering på de innsamlede – alltid mer spesifikke "data" – forblir
et problem. ·
EUROPA
4.
By versus land (urbant/ruralt) –
urbaniseringseffekter? 5.
Menn versus kvinner, yngre versus
eldre, yrkesroller, arbeidsliv… 6.
Samfunnslag, klasser 7.
Rituell/kultisk aktivitet versus
ikke-rituell/ikke-kultisk 8.
Katolisisme versus protestantisme ·
USA
9.
Det egenartet amerikanske: historien + den
etniske blandingen 10. Medlemskap: nominelt versus engasjert 11. Jødene i USA 12. Yrkesgrupper 13. Etnisk bestemte kirker 14. Deprofilering av doktriner
(lære) versus byråkratisering
(rasjonalisering) 15. Oppsummering B. Det moderne samfunnet – mer generelt («det
industrielt-urbane») 16. USA er mest «moderne» – og
har samtidig størst religiøst engasjement (sekularisering?) 17. Europa – der er religionen drevet ut i periferien:
det rurale, kvinner, eldre etc. 18. USA – her er religionen fundamentalt forandret,
innenfra… 19. Oppsummerende konklusjon C. Tolkning: Den religiøse symbolrealiteten – og sosialstrukturen i dag
20. Forskyvning (ytre sett) = marginalisering
– av det som er igjen av en eldre
sosial orden 21. Forandring (indre sett) = ny legitimering 22. Utfordringen til sosiologisk teori: a. Hva er årsakene
til situasjonen (av marginalisering og krav om ny-legitimering)? b. Har vi en ny
religion og religiøsitet? 23. Kirke-sosiografien (= samtidens gjengse «religionssosiologi») a. Dens premiss: kirke er identisk med religion
– er feil. b. Dens konklusjon: "religion (som
universelt fenomen) er et marginalt fenomen i det moderne samfunnet – om den
ikke opphører å være religion" – er feil dersom premisset er feil. 24. Seriøs religionssosiologisk forskning – ifølge
Luckmann – må ut fra analysen registrere at: a. Religion er ikke identisk med Kirken b. Det er ingen
direkte årsakssammenheng – ingen monokausalitet, dvs. enkel sammenheng av
årsak og virkning) mellom «effekten» sekularisering
og «årsaken», henholdsvis:
i.
Industrialisering og urbanisering (altså, skifte i sosialstruktur)
ii.
Antikirke-ideologier og alternative
verdisystem (skifte i symbolstruktur) |