Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
NTNU 2014
Thomas Luckmann DEN USYNLIGE RELIGIONEN Kp. 3 – Den antropologiske forutsetningen for
religion |
|
Analysen i
dette kapitlet i en sum: 1.
Empirisk sett er mennesket en art mellom andre blant klodens mange lavere og høyere
organismer. 2.
Menneske-organismen har potensiale for et karakteristisk bevissthetsliv[1] – og en
svært differensiert lydsymbolisering. 3.
Dette potensialet utvikles grunnleggende i den sosiale situasjonen ansikt til ansikt
® mennesket
er homo sociologicus. 4.
I møtet med
"den andre" –
du/jeg – skjer den fundamentale transcenderingen. [Jf. Buber, Levinas] 5.
Transcenderingen utvikler de typisk menneskelige karakteristika: selvet,
samvittigheten og religionen.[2] |
|
Den forutgående analysen Innledningen presenterte den basale menneskelige virkeligheten, samspillet
"individet i fellesskapet", det er det samme som "sosial virkelighet",
dynamikken «samfunn» i samspillet mellom "subjektivt" og
"objektivert". Kapittel 1 tok opp gjengs sosiologisk analyse. I mangel på systematisk
teoriarbeid tas det for gitt at religion
er identisk med kirke identisk med
en samfunnsinstitusjon. Sosiologene
har her et system av strukturer og funksjoner
som matrise for hva samfunn (fellesskap) er, jf.
"strukturfunksjonalisme". Dessuten lar sosiologene teologene
bestemme hva "religion" er: Religionsdefinisjonen blir
religionsspesifikk (substansiell). Kapittel 2 tok opp hva de "data" som en religionsbestemmelse med
utgangspunkt i kirkeinstitusjonen kan fortelle, nemlig i hvilken grad folk gjør seg nytte av institusjonen (=
"religiøs atferd", behaviour) og slutter
seg til det den lærer (= "religiøs holdning", attitude). Egentlig spørres det overhodet ikke etter
hvordan folk selv opplever sin
virkelighet. Oppsummert: Gjengs sosiologi
og dens mangel på
systematisk teoriarbeid lar altså følgende forbli uproblematisert:
(a)
Spørsmålet om samfunnsbildet: Hva er en
institusjon, og dermed et samfunn?
(b)
Spørsmålet om religionsbildet: Hva er
religion – forut for institusjonen?
En grundigere analyse fører til:
(c)
Spørsmålet om menneskebildet: Hvor – i
det menneskelige – lokaliserer vi religion?
"Religionsutøvelsens
kilde" er mennesket selv. Fra de forutsetningene det genuint menneskelige
er, starter Luckmann i kp 3 med å bygge opp sin forståelse av
religionssosiologi, med utgangspunkt i klassikerne i sosiologi, ikke bygd på
"den nyere" religionssosiologiens premisser. |
|
AVSNITTSKOMMENTAR
1.
Det
er lett å forstå at religionsforståelsen er blitt som den er når
vi tar i betraktning gjengs teologi og den samfunnsvirkelighet enhver
«vestlig» i dag – ureflektert – opplever. 2.
Religionsbestemmelsen tar utgangspunkt i kristen teologisk
læresubstans. Derfor blir den villedende snever og også
«etnosentrisk» [eurosentrisk]. 3.
Religionsinstitusjoner
er ikke universelle, religion er det. Hva er det religionsinstitusjonen har
en funksjon for? Luckmann finner funksjon, og ikke (en spesifikk
teologisk) substans, bedre som utgangspunkt for en universell
religionsbestemmelse. 4.
Men
man bør nå ikke gå ut fra at det er "funksjonalismen" og dens
virkelighets-matrise som skal brukes, verken i sin sosiologiske eller psykologiske
variant. I den løses religionen ofte helt opp, til en overflatisk virkning av
noe annet som er mer grunnleggende. 5.
Spørsmålene er: a.
Hva er dette
universelle menneskelige fenomenet som "kirkeinstitusjonen i
Vesten" har fått funksjonen "religion" for? b.
Hvorfor har "kirken" [eller
kristendommen] fått struktur som en institusjon? 6.
Vi
må ta opp det menneskelige fenomenet symbolunivers,
det som gir mennesket en verden å leve i, en livsverden. Det definerer
hverdagsvirkeligheten, men klargjør også at den har grenser som kan
overskrides ut mot andre virkeligheter. [«Hvor er vi i drømmen?»] Hvordan
blir slike sosialt – eller intersubjektivt – objektiverte symboloppbygde
meningsunivers til? Og spør vi etter noe inter-subjektivt,
må vi også ha klart for oss hva subjektivitet er? Vi må ta for oss
menneskebildet (= filosofisk antropologi). 7.
Det
er umulig å ta opp alt i full bredde [men boken Den
samfunnsskapte virkelighet legger langt bredere og systematisk ut nettopp
de problemene som her berøres]. 8.
Symbolunivers
er den mest omfattende varianten av fenomenet meningsunivers. Symbolunivers
refererer til transcendente virkeligheter. Alle meningsunivers, og dermed
også symbolunivers, er laget av objektiveringer. Hva betyr det? 9.
Objektiveringer er produkter av intersubjektive prosesser.
Det vil si at objektiveringer er laget av subjektivt «stoff». Men
objektiveringer er alltid sosiale eller intersubjektive. En subjektiv mening
har ikke realitetsstatus, men en intersubjektivt produsert mening har det. 10. Den pågående subjektive opplevelsen
er "meningsløs" [som et sansningskaos], den tolkes ved
«å-stoppe-opp-og-tenke» [grunnbegrep fra A. Schütz]. Det vil si, individet
gir sin opplevelse en menings-struktur ut fra et intersubjektivt opprettet
meningsunivers. 11. Samspillet mellom tolkningsskjema
og opplevelse (eller erfaring, jf. eng.
experience) 12. Menneske-organismen
kan utvikle et Selv – men bare i
samspill med andre. 13. Fylogenese dreier seg om
menneskehetens utvikling. Tilsvarende er enkeltmenneskets utvikling: ontogenese.
[Jf. idéen om at «ontogenesen rekapitulerer fylogenesen», det vil si, enkeltmennesket
gjennomgår i sin biografiske utvikling de samme stadier som menneskeheten har
gjennomgått.] 14. Individuering: Grunnleggende hos Luckmann, med støtte hos
Weber, Durkheim, Mead, etc., er at i spørsmålet om «individ og samfunn», er
det ikke slik at når en rekke enkeltmennesker går sammen i et fellesskap, så
har vi et samfunn. Dette er en individualistisk idé som produserer teorier om
at samfunn er et «kontraktforhold» mellom individer
og lignende. Historisk – empirisk – er samfunnet der før individet, og individet lærer virkeligheten å kjenne gjennom
det felles vitensuniverset, eller «den kollektive bevisstheten» (Durkheim)
som et samfunn er. Enkeltmennesket individuerer i sin subjektive virkelighet
den foreliggende objektive virkeligheten. Inklusive det at det er et individ,
en person, et Selv. 15. Distansering:
Løsrivelsen fra opplevelsens pågående bevissthetsstrøm hos subjektet kommer i
stand ved innlevelsen i opplevelsen hos et artslikt
individ, medmennesket. Med det oppstår distanse. Avstand til egen
bevissthetsstrøm kan ikke skje i seg selv innenfra, det krever import av et
annet, en annens, synspunkt utenfra. I dette henseende er situasjonen ansikt
til ansikt grunnleggende. 16. Mening:
Distansering er forutsetningen for opprettelsen av en referanseramme, et
tolkningsskjema, et meningsunivers, et symbolunivers. Straks distanseringen
er kommet i gang møtet med ’den andre’, er dette en kapasitet som forblir.
Med andre ord, individet kan nå skape mening. Det kan dermed også importere
hele komplekser av mening fra fellesskapets vitensforråd. 17. Biografi:
Ut av distansering i tid, i før og etter og nå, blir en vesentlig del av individets
identitet at det har et livsløp med en begynnelse og en slutt, en biografi.
Og den enkelte ser seg selv i rammen av en biografi som befinner seg i et
større tidsløp. 18. Biografien skapes i – og er skapt av – sosiale
relasjoner. På denne måten blir livsløpet – som et
subjektivt kontinuum av opplevelse – en objektiv realitet. Personen ser – subjektivt – sitt eget liv som et
objektivt faktum. 19. Oppsummering:
«Menneskeorganismen – i isolasjon ingenting annet enn en pol av «meningsløse»
subjektive prosesser – blir et Selv
når den sammen med andre setter i gang oppbyggingen av et «objektivt og
moralsk meningsunivers». I og med det, overskrider organismen de grensene som
er satt av biologien; organismen transcenderer sin biologiske natur og blir
en person som et Selv med bevissthet og samvittighet [individ er inhumant]. 20. Det er i denne grenseoverskridelsen – den
transcenderingen av den biologiske naturen som menneskeorganismen er i stand
til – som Luckmann lokaliserer det universelle antropologiske fenomenet vi
kaller religion. "Lokalisering" er mer treffende enn
"definisjon" i hans empirisk rettede perspektiv. Transcenderings-prosessen hviler på relasjonen mellom Selvet og samfunnet. Luckmann
kaller altså den sosiale prosessen som skaper Selvet grunnleggende religiøs. Gjennom sitt
systematiske sosiologiske teoriarbeid er Luckmann kommet fram til en rent
sosiologisk bestemmelse av religion. *Merk at: I gjengs oppfatning knyttes også transcendens og
religion ofte sammen. Men da dreier det seg vanligvis om "det transcendente",
et "sted", slik som i den (substansielle) definisjonen teologene
gjerne bruker. I forhold til den oppfatningen er det her en påfallende
forskjell: det er prosessen «transcendering» Luckmann peker på (ikke «en annen virkelighet» som om det
var et "sted").[3] |
[1] Inklusive evnen til å
lage og bruke symboler for å
kommunisere med artsfeller.
[2] Transcendens er fra latin: trans = på den andre siden, bortenfor +
scando = stige, gå, skride: «å overstige en sperre».
[3] Transcendens gir to norske oversettelser (parallelt med Construction):
a) prosessen,
«det å overstige en sperre», «det å oppheve en begrensning» – dette er
Luckmanns bruk av ordet;
b)
produktet, «det som befinner seg hinsides
begrensningen», ofte formulert som «det transcendente» – dette er teologenes
bruk av ordet, slik det utviklet seg til at kirken ble spesialist på «de store
transcendensene», liv og død, tid og evighet.