Gustav Erik Gullikstad Karlsaune

2012

Studiestøtte

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

Grace.jpg

 

Grace Davie

The Sociology of Religion

Oversikt over boka

 

Denne boka er en monografi. Den har ett tema (gjennomtenkt av én forfatter): religionssosiologi. Hvordan tenker Grace Davie? Vi ser det av innholdsfortegnelsen, disposisjonen av teksten. Der ser vi også at det er forutsetninger som ikke er diskutert, de er ”tause”, gitt av konteksten forskningsfaget. Det er alltid slik. Men det er viktig å vite det.

Teori i fagarbeid, det er denne tenkningen, refleksjonen over prosesser som pågår, der forskeren selv er involvert. I dette tilfelle er det gitt at tenkningen er empirisk, blikket er rettet mot et felt.

Empiri* vil si at vi gjør et skille mellom teori og felt. Det betyr ikke at vi holder teori og felt isolert fra hverandre, eller at setter dem opp som motsetninger. I empiri er teori og felt to sider av samme sak. Feltet er de fenomenene vi observerer: det sosiale livet – i prosesser og konkrete saker*. Teorien er de ideene, de bildene, vi har i vårt hode i møte med feltet – med et perspektiv utformet i begrep*. I den helheten som empirisk forskning er, hører også en tredje side med, nemlig metode*.

Metoden er den framgangsmåten vi bruker i empiri i arbeidet med å få oppfatningsbildet til å stemme med fenomenene i feltet, en systematisk kontroll av vekselspillet mellom teori og felt er en hovedsak. I faglitteraturen blir dette som oftest, slik som i denne boka, for det ene: analyse, og for det andre: kritikk.

I det konkrete feltarbeidet utformes den empiriske metoden i ulike forskningsteknikker: observasjon, intervju, videoopptak, etc. Merk at "teknikk" her ikke betyr uavhengighet av forskeren. Feltarbeidet gir oss et forskningsmateriale.

Forskningsmaterialet bruker vi til å tegne et empirisk basert bilde av feltet – i en tekst, eventuelt med illustrasjoner.

 

 

 

*Empiri gresk for erfaring, ”erfaringsvitenskap”. Å oppfatte empiri som identisk med forskningsteknikk (e.g. statistikk) er en grov forenkling. Empiri er først og fremst en holdning: å skaffe seg erfaringsbasert viten.

*Jf. Davies «Substantive Issues»

*Jf. constructs – dette engelske ordet for begrep, signaliserer tydelig at begreper er mentale konstruksjoner.

*Metode – gresk for ”veien vi går bevisst på hvert steg”: en systematisk kontrollert framgangsmåte.

*Jf. "critical". I vitenskapsarbeid er analyse og kritikk mer eller mindre samme sak. Analyse er fra gresk ”å løse opp”. Kritikk er fra gresk ”å skjelne klart”. *Merk: Den populære bruken av ”kritikk”, som en normativt bedømmende – eller like ofte, fordømmende – beskrivelse, er ikke vitenskapsarbeid, men journalistikk.*Jf. filosofen Kants ”Kritikk av den rene fornuft”; det er ikke en alminnelig ”kritikk av fornuften”, det er en analyse av den.

 

 

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

To hoveddeler:

I.                  Teori

II.               Saker

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

KAPITLENE

 

1.       Introduksjon: en kritisk dagsorden

 

I. Teoretiske perspektiver

 

2.       Felles kilder/ulike stier

3.       Sekularisering: prosessen og teoriene

4.       Teorien om rasjonelle valg

5.       Modernitet: et enkelt eller et flerfoldig begrep?

6.       Metodologiske utfordringer

 

II. Konkrete saker

 

7.       Hovedreligionene i den vestlige verden

8.       Minoriteter og randfenomener

9.       Former for fundamentalisme i den moderne verden

10.   Globaliseringen og religionsvitenskapen

11.   Religion og hverdag

 

12.   Konklusjon: Vi ser på dagsordenen en gang til.

 

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

 

1.     Introduksjonen: en kritisk dagsorden

Et tema med variasjoner: sosiologiske tilnærminger til religion

·         Temaet

·         Variasjonene på temaet

Strukturen i boka

·         Del I

·         Del II

o    En merknad til definisjoner

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

 

Del I – Teoretiske perspektiver

 

2.     Felles kilder/ulike stier [faghistorie]

 

Fagets grunnleggere

 

·         Marx (1818-83)

·         Weber (1864-1920)

·         Durkheim (1858-1917)

·         Simmel (1858-1918)

 

o   En merknad til oversetting

 

Den påfølgende utviklingen

 

·         Utviklingen i Amerika

·         Det som opptar fagfolk i Europa [fransk]

·         Hybrider [blandingsutgaver: britisk]

 

Sirkelen sluttes

 

 

3.     Sekularisering: prosess og teori

 

Opphav og utvikling

 

Ett ord, mange betydninger

 

Fra ”hard” til ”myk”: ulike tilnærminger til sekularisering

 

o    Oppsamling av trådene

 

Mot et nytt tusenår: et nytt steg i debatten

 

 

4.      Rational Choice – dette typisk amerikanske perspektivet er alt for avhengig av rent økonomisk tenkning til å ha noen reell seriøs generalisert verdi på andre områder av samfunnslivet.

 

 



5.     Modernitet: et begrep i entall eller flertall?

 

Modernitet og modernisme* i en britisk kontekst

 

Fra forpliktelse til forbruk: en europeisk mutasjon

 

Religion og modernitet: en løpende debatt

 

Nye tilnærminger til spørsmålet om modernitet

 

o    Testing av moderniseringsteorier

o    Moderniteter – i flertall

 

6.     Metodologiske utfordringer

 

Eksempler på kvantitativ metodologi

 

·         Storstilte sammenlignende studier

·         Opptellingen ”British census 2001”

·         Spørreundersøkelser i mindre skala

 

Kvalitative måter å forske på

 

·         Å lage en profil

·         Eksempler på etnografi

·         Å bruke tekst som data

·         Kunst og kunstgjenstander, sted og rom

 

Metoders komplementaritet – eksempler på hvordan de utfyller hverandre

 

·         Å avdekke skjulte virkeligheter: vikarierende religion

 

En merknad om beslektede disipliner

 

 

*Merk forskjellen på begrepene ”modernitet” og ”modernisme”. Vi finner samme forskjell mellom ”sekularitet” og ”sekularisme”, ”rasjonalitet” og ”rasjonalisme”, etc. Dette er en systematisk forskjell vi bør gjøre oss bruk av i våre valg av begreper. På følgende måte:

Vi bruker endelsen ”-isme” der det er snakk om en normativ ensidighet, det vil si, en ideologi eller et politisk program: ”Fram for modernismen…”, ”Fram for sekularismen…”, ”Fram for rasjonalismen…”.

Modernitet, sekularitet og rasjonalitet er rent beskrivende begreper. Det vil si, de brukes ikke for å bekjempe det "umoderne” eller det "religiøse” eller det "irrasjonale”.

Dette skillet utgjør den vesentlige forskjellen mellom den vitenskapelige måten å skrive på og den vanlige ”journalistiske” eller ”politiske”, såkalt "samfunsengasjerte".

 

 

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

 

Del II – Konkrete saker

 

 

7.     Majoritetsreligionene i den vestlige verden

 

Majoritetsreligionene i Vest-Europa

 

·         Generasjonsendringer

·         Tilnærminger med [Davies egne, nye] begrep

 

o    «Believing without belonging» – å tro uten å tilhøre

o    Vikarierende religion

o    Fra forpliktelse [på en institusjon] til forbruk [den enkelte velger i tilbudet]

o    Kendal-prosjektet – utarbeiding av et eksempel

 

Majoritetsreligionene i USA

     

·         Fakta og tabeller

·         Forklaringer

 

Sentral og marginal: en foreløpig diskusjon

 

 

8.     Minoriteter og marginalfenomener

 

·         Begrepsklarhet: ulike betydninger av religiøs pluralisme

 

Nye religiøse bevegelser

 

New Age eller spiritualitet rettet mot selvet

 

Andre trosfellesskap

 

·         Tre katalysatorer

·         En merknad om Amerika

 

Konklusjon 



 

9.     Fundamentalismer i den moderne verden

 

Definisjon og idealtype

 

Modernitetens skiftende natur

 

To empiriske eksempler

 

Ut over en begrensning til den religiøse sfæren

 

 

10. Globaliseringen og religionsvitenskapen

 

En pavelig gravferd

 

Den videre konteksten

 

Teoretiske perspektiver

 

·         Motstridende tilnærminger

·         Teorier og teoretikere

 

Eksempler på global religion

 

·         Pinsebevegelsen: en global suksesshistorie

·         To eksempler på global økumenisk[1] aktivitet

·         Moderniteter i islam

 

 

11. Religion og hverdag

 

Differensiering og de-differensiering: en rekke illustrasjoner

 

·         Velferd og religion i et europeisk perspektiv (WREP)

·         Helse, helsestell og det helliges synbarhet i moderne samfunn

·         Fra velferd til velvære

 

Betydningen av kjønn

 

Alder og biografi

 

Død og studiet av døden

 


 


12. Konklusjon: vi ser på vår dagsorden en gang til

 

Teori og data: et problematisk forhold [mellom bilde og felt]

 

Det sentrales ressurser: den kulturelle vendingen

 

Smertefulle realiteter

 

http://www.hf.ntnu.no/rel/person/erik/erik-filer/image012.gif

 

 

 



[1] Samarbeid på tvers av ulike trosretninger