NTNU 2002 Gustav
Erik Gullikstad Karlsaune
Sammenhengen mellom
syndsforståelse, menneskeforståelse og
Gudsforståelse
i forskjellige konfesjoner (kirker og trossamfunn)
Katolsk:
·
Synd
har med jus å gjøre
·
Mennesket
er ikke rettskaffent, har ikke rett ferd ifølge Guds Lov ® har uoppgjort skyld
·
Gud
er rettferdighetens vokter, men også nådebringer
·
Frelse:
det er Gud som rettferdiggjør ved å gi mennesket nådekraft i
sakramentene til å kunne arbeide på sin helliggjørelse, etisk, ved gode
gjerninger, gjennom ”tro formet i kjærlighet”.
Protestantisk
luthersk:
·
Synd
er både med jus og moral å gjøre
·
Mennesket
er umoralsk, uten rett ferd ifølge Loven (”jus”), til og med en fiende av Gud ® har bunnløs skyld
·
Gud
er den eneste som er rettferdig i sin vrede over synden – men også den som er full
av nåde mot synderen
·
Frelse:
Gud gir sin rettferdighet i Kristus, Guds gave i evangeliet er rettferdiggjørelse,
tilsigelse av nåde i forkynnelsen – ordet – og sakramentene gjennom
troen alene. Det troende menneske forblir ’samtidig synder og rettferdig’
(simul justus et peccator)
Protestantisk
reformert:
·
Synd
har med moral å gjøre
·
Mennesket
gjør gale ting, misgjerninger, synd, umoral – og er dermed umoralsk = har
uoppgjort skyld
·
Gud
er moralens vokter
·
Frelse:
Gud forteller mennesket hvordan det skal leve rett og gir kraft til helliggjørelse
(eksemplarisk moralsk liv) gjennom bibeltekstkunnskap, GT er den gamle
loven, NT den nye loven, som begge krever menneskets lydighet.
® Pinsebevegelse og nykarismatikere deler dette perspektivet, men føyer til, betydningen av Åndens virkninger i den troende ved [ekstraordinære] nådegaver. En ”Åndens dåp” kommer i tillegg til vanlig dåp.
Ortodoks:
·
Synder
er et utslag av det onde som en skjebne som gjennomtrenger all
virkelighet
·
Menneskets
skjebne er forgjengelighet, det dør, dette er menneskets natur –
etter syndefallet forgår alt ”kjød” (= det skapte)
·
Gud
er den som gir liv, det er det guddommeliges vesen å være evig
(vesen ¬
væren)
·
Frelse:
Gud gir mennesket en ny natur, i Sønnens inkarnasjon forenes den fortapte menneskenaturen
og Guds evige vesen (”natur”) til en ny skapning. Det vi med vår menneskenatur
trenger er guddommeliggjørelse, å få guddommelig nyskapt natur. Den nye
naturen skapes av Ånden i gudstjenestefellesskapet og sakramentene, og individuelt
i det løpende bønnelivet. Nyskapelsen er en prosess som starter her og
fullendes ved oppstandelsen, da alt skal bli nytt.