Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
NTNU 2014
MERK: Det følgende er ei avsnittsliste, et
studieteknisk grep for lettere å kunne følge tankegangen i boka. Det vi gjør
er å komprimere avsnitt for avsnitt til om mulig ett begrep eller én setning.
En brukbar regel for å finne nøkkelbegrepet er å ta den første eller siste
setningen. Ofte innfører første setningen avsnittets hovedbegrep. Noen ganger
konkluderer eller oppsummerer den siste setningen det som var temaet.
Nummerér avsnittene i boka for å få dette til å fungere. |
THE SOCIAL
CONSTRUCTION OF REALITY
"Den samfunnsskapte
virkelighet"
Peter L. Berger & Thomas Luckmann
Del I Grunnlaget for
viten i hverdagen (s. 40-63)
Det er del II+III som er selve kjernen i boka. Del I tar opp fenomenet viten som et
fenomen i flertall, der den viten vi bruker i hverdagslivet har forrang. All
spesialisert, teoretisk, viten, f.eks. i vitenskap, har den pre-teoretiske
dagliglivsviten som grunnlag. Oppgaven for generell teori i sosiologi er å
redegjøre for hvordan det vitensuniverset er og anvendes, individuelt og
kollektivt, som styrer samfunnslivet, her utvetydig forstått som
samhandlingen i samfunnet. Men altså først: Del I Grunnlaget for viten i
hverdagen. |
Avsnittene i Del I
grupperes ut fra tre påfølgende underoverskrifter: Hverdagsvirkeligheten (avsn. 1-18) |
Hverdagsvirkeligheten
1. I fokus er den viten som
styrer atferden vår i hverdagen – det vi likeså
gjerne kan kalle den alminnelige borgers sunne fornuft. 2. Objektiveringer av subjektive prosesser, det er det
fellesskapets, samfunnets, verden bygger på; den er inter-subjektivt
skapt. [Vi må ikke likestille det subjektive og det individuelle her.
Subjektivitet er det karakteristiske ved mennesket, siden mennesker er
subjekter. Objektivering er en følge
av at subjektiv viten "konfirmeres" intersubjektivt – av
fellesskapet.] 3. Førsosiologisk [Luckmann:
"proto-sosiologisk"] filosofi, her er biter av en fenomenologisk
analyse. 4. Den fenomenologiske analysen
av den subjektive opplevelsen av det som tas for gitt. 5. Bevisstheten er intensjonal,
kort sagt, den er der når den er bevissthet om – bevissthet rettet mot
– noe; den er ingenting i og for seg [en grunnleggende innsikt fra
Husserl]. 6. "Virkelighetsområde" er
et begrep som fins i flertall for måten bevisstheten orienterer seg på. Vi
opplever flere "virkeligheter" [Schütz: "provinces
of meaning"]. 7. Men én virkelighet fortoner
seg som virkeligheten selv, virkeligheten fremfor alle andre. Det er
hverdags-virkeligheten. Schütz kalte den gjerne The paramount reality, et uttrykk han hentet fra
William James.
Merk at hverdagsvirkeligheten ikke
er forstått begrenset til tid og sted ["mandag til fredag på
jobben"]; det er en holdning
hos den som opplever, det er den naturlige innstillingen til omgivelsene som
det fullvåkne mennesket har når det er i virksomhet rettet mot objektene der. 8. Hverdagsvirkeligheten er
ordnet (den er et kosmos i gresk
forstand). 9. Hverdagsvirkeligheten er kroppens
her og nå i det som for
bevisstheten er det virkeligste av alt – og: den er min verden fremfor
noen. 10. Samtidig er
hverdagsvirkeligheten en intersubjektiv verden. Vi regner med at andre lever
i den samme verden som min, i det alt vesentlige iallfall. 11. Dens vesenstrekk er å bli tatt for gitt, og gjennomføres
med rutiner [standardiserte
handlingsmønster]. 12. Problem som stopper rutinene
i hverdagen blir forsøkt integrert. 13. Andre virkeligheter er
enklaver i hverdagsvirkeligheten, lukkede betydningsområder, finite provinces of meaning, kalte Schütz dem. [Merk at i dette avsnittet
er "kommutasjoner"
en mindre heldig oversettelse av det engelske ordet for "pendling, å
pendle", commuter
= en pendler.] 14. Oppmerksomheten vendes
bort fra hverdagen når oppmerksomheten rettes mot et av de lukkede
betydningsområdene. 15. Hverdagen struktureres i tid og rom, og for analysen her er tiden
viktigst. Dermed følger: 16. Tid er gitt for
bevissthetsstrømmen. 17. Tiden er en faktisitet. 18. Tiden påtvinges individet. Samhandling i hverdagen
19. Hverdagen deles med andre; å
stå ansikt til ansikt er prototypen på samhandling. 20. I situasjonen ansikt til ansikt er den andres subjektivitet
maksimalt tilgjengelig. 21. Den andre er ansikt til ansikt mer til
stede for min bevissthet enn jeg selv. 22. Ansikt-til-ansikt-situasjonen
er ytterst fleksibel og vanskelig å framstille i ett mønster. 23. Det fins type-skjema som vi bruker på den andre
når vi står ansikt til ansikt. 24. Typeskjematiseringen er gjensidig
(=resiprok). Gjensidighet (reciprocity) er
viktig begrep her. 25. Det er grader av anonymitet
i typifisering. 26. De samtidige (Zeitgenossen)
er en aspekt av dem som er ansikt-til-ansikt 27. De samtidiges varierende
aktualitet som mulige ansikt-til-ansikt-møtende. 28. Variasjonen i intimitet. 29. Den sosiale strukturen er totalsummen
av typene på skalaen. 30. For bevisstheten kommer de
som tilhører fortida (ty. Vorwelt = før-verdenen) og de som tilhører framtida
(ty. Nachwelt = etter-verdenen) i tillegg til
aktualiteten i de samtidige (ty. Mitwelt = med-verdenen,
menneskene der). Språk
og kunnskap i hverdagen
31. Hele menneskets
uttrykksrepertoar kan objektiveres, dvs. gjøres til gjenstander i en felles
verden. Ansikt-til-ansikt-situasjonen gir maksimal uttrykks- og
inntrykksbredde for å fatte den andres subjektivitet. Eksempel: kniven
som objekt er et menneskelig produkt, men kan også bli objektivert som våpen,
signal om menneskelig og mellommenneskelig vold. 32. Hverdagsvirkeligheten er
manifestert i objektiveringene til det fellesskapet jeg tilhører. De gjør
mine og andres subjektive hensikter tilgjengelige for fellesskapet. 33. Tegn er en svært viktig
objektivering. Tegn lages med det formål å formidle subjektive hensikter.
(Samtidig som den gjenstanden tegnet empirisk er, selvsagt kan brukes med
andre formål også). 34. Tegn tilhører og tilordnes
forskjellige systemer. Eksempel: tegn ved kroppsuttrykk, dans. Tegn er
uttrykksformer, men karakteriseres (derfor er de tegn) ved at de gjelder ut
over andre subjektive uttrykksformer og deres bundethet til ”her
og nå” (x: glefs). 35. Språk, et system av muntlige tegn,
det er det viktige tegnsystemet i menneskesamfunnet. ”Hverdagslivet
er fremfor alt et liv med og i kraft av det språket jeg deler med mine
medmennesker. En forståelse
av språket
er således
vesentlig for en forståelse
av hverdagsvirkeligheten.” 36. Opphavet til språket ligger i
situasjonen ansikt til ansikt, men lydsystemet objektiveres lett til tegn
uavhengige av denne situasjonen og ”her og nå” i den. 37. Vi har synkronisert
subjektivitet gjennom språket i ansikt-til-ansikt-situasjonen. ”Språket
gjør
min subjektivitet… [også]
… mer
virkelig for meg selv.” [identitetsbekreftende] 38. Språket har sitt opphav i og
refererer først og fremst til hverdagen, den virkeligheten som jeg opplever i
fullvåken tilstand, dominert av pragmatiske motiver og som jeg deler med
andre som tatt for gitt. Andre begrensende muntlige tegnsystemer. 39. Språkets enorme potensiale
til overskridelse (transcendering) av ”her-og-nå-situasjonen”. 40. Språkets mulighet til å
overskride (transcendere) hverdagsvirkeligheten fullstendig –
til lukkede betydningsområder,
til andre virkelighetssfærer.
Eksempel: hvordan drømmens virkelighet tolkes ved å relateres som
enklave i hverdagsvirkeligheten, til den. 41. Symbol og symbolspråk – språket har et nivå der
det er symbolsk. Her
er maksimal uavhengighet av hverdagsvirkelighetens verden; som andre
virkeligheter av religion, filosofi, kunst og vitenskap; men de kan også
gjøres
relevante for hverdagsvirkeligheten. Jeg lever til daglig i en verden av tegn
og symboler. 42. Språket bygger opp semantiske
felt [dette er en lingvistisk term oversetteren ikke tar med]; vi har
begrepsknipper, f.eks. i "fotballspråk", "Kanaanspråk",
"markedsspråk" ["vare", "produksjon",
"konsum", "tilbud", "etterspørsel", etc.; dette
er merkelig nok også blitt semantisk felt i språket om utdanning – ikke
tilfeldig, det signaliserer en modell for virkelighetsoppfatning]. 43. The
sosial stock of knowledge er fagterm i denne
konteksten. Det sosiale vitensforrådet kunne vi si på
norsk [oversetterens "sosialt lager av kunnskap"
er for upresist til å
kunne fungere som fagterm på norsk]. 44. I det sosiale vitensforrådet
har viten om praktiske ferdigheter for rutinemessige handlinger en
fremtredende plass, siden hverdagen er preget av slike pragmatiske motiv. [Så
følger eksempler på hva begrensningen til praktisk kunnskap og pragmatiske
motiv innebærer.] 45. Differensieringen i
vitensforrådet i grader av intimitet og distanse. "Det alle
vet" som fenomen, det skaper helhet i det sosiale vitensforrådet,
for meg og de andre i fellesskapet. 46. Tatt-for-gitt-karakteren
hos det sosiale vitensforrådet vi bruker i hverdagslivet [term igjen!]. 47. Selv om vitensforrådet
gjenspeiler hverdagens verden som [en] integrert [helhet], er totaliteten av
denne virkeligheten ikke særlig klar. Hverdagslivets virkelighet er en
relativt lys sone av gjennomsiktighet på en bakgrunn av [et usikkerhetens]
mørke.” 48. Relevansstrukturene i min hverdagsviten; dette er
igjen en term, det fins lange utredninger om dette i dette fagmiljøet. 49. Et samfunns viten er ulikt
fordelt– "spredt utover" – (eng. distributed). Kunnskap er sosialt
betinget. Det fins en ulik fordeling av det tilgjengelige vitensforrådet
basert på sosial differensiering [i rang selvsagt, men også "flatt":
ganske enkelt gjennom ulik ekspertise]. |