Gustav Erik
Gullikstad Karlsaune
NTNU 2014
MERK: Det følgende er ei avsnittsliste, et
studieteknisk grep for lettere å kunne følge tankegangen i boka. Det vi gjør
er å komprimere avsnitt for avsnitt til om mulig ett begrep eller én setning.
En brukbar regel for å finne nøkkelbegrepet er å ta den første eller siste
setningen. Ofte innfører første setningen avsnittets hovedbegrep. Noen ganger
konkluderer eller oppsummerer den siste setningen det som var temaet.
Nummerér avsnittene i boka for å få dette til å fungere. |
THE SOCIAL CONSTRUCTION OF REALITY
"Den
samfunnsskapte virkelighet"
Peter L. Berger & Thomas
Luckmann
Del II Samfunnet som
objektiv virkelighet (s. 64-134)
Institusjonalisering ·
Organisme
og aktivitet ·
Institusjonaliseringens
opprinnelse – konstituert i interaksjon (dvs. sosialt) ·
Avleiring
og tradisjon – konstituert i objektivering, opprettelsen av egeneksistens ·
Roller ·
Institusjonaliseringens
form og omfang Legitimering ·
Symboluniversenes
opprinnelse ·
Begrepsapparat
for vedlikehold av universene ·
Sosial
organisering av universets vedlikehold *
Obs! Det er 107 sluttnoter, de er vesentlige for klarheten i
resonnementet. |
Institusjonalisering Organisme
og aktivitet 1. Det grunnleggende: egenarten hos mennesket
som biologisk spesimen 2. Verdensåpenhet som karakteristikk av denne åpenheten. 3. Første leveår hos mennesket som en del av
fostertilstanden (sammenlignet med andre høyere pattedyr). [ontogenesen = enkelteksistensen; fylogenesen = arten mennesket; sml.
her den psykofysiologiske påstanden ”ontogenesen
rekapitulerer fylogenesen" – i sin utvikling. 4. Menneskeorganismen utvikles fortsatt i
samspill med omgivelsene, for det ene natur-om-verdenen, men ikke
minst, menneskefellesskaps-verdenen (den sosiale med-verden). 5. Menneskets fleksibilitet,
tilpasningsdyktighet, i forhold til omgivelsene. 6. Fleksibiliteten med seksualiteten som
eksempel. 7. Selvet dannes samtidig med den organiske
fullendelsen (første leveår), selvet blir dermed grunnleggende sosialt
betinget, i og med utleveringen til fellesskapsverdenen. 8. Kroppen og selvet: et eksentrisk forhold
[H. Plessner]. 9. Mennesket skaper seg et selv, men i
avhengighet av fellesskapet – selvet er sosialt. Homo sapiens er homo
socius. 10. Verdensåpenheten møter en
allerede gitt orden, i naturen og i samfunnet, naturens orden og den sosiale
orden, fellesskapets orden. 11. Den sosiale orden er et
menneskelig (fellesskaps-) produkt – av en av prosess som stadig pågår, det
er denne prosessen som er det sosiale livet, sosiologiens forskningsfelt. 12. Samfunnet, en sosial
orden, er et menneskeprodukt med sitt eget opphav (sui generis), men forutsetningen ligger i det at eksternalisering er en uomgjengelighet ved
menneskets organiske utrustning og eksistens. 13. Årsakene til at en sosial
orden (et samfunn) oppstår, ligger i biologiske konstanter, men utformingen
av dem ligger i de sosiale prosessene som fanges opp av begrepet institusjonalisering,
de prosessene som ligger bak eksistensen av samfunnsinstitusjoner. Institusjonaliseringens
opprinnelse 14. Vanedannelse, ”på’n igjen”, som regel…, det er blitt en vane…, det er
ren rutine… 15. Rutinene som
vanehandling – og deres mening som tatt for gitt. [Det kan sies
at prinsipielt er enhver situasjon mennesket står i, et problem, eller et
kompleks av problem det må beslutte seg til handling overfor (siden det er så
skrøpelig utstyrt med instinkter), men den oppsamlede tatt-for-gitt-viten og
rutinehandlingene på den, gjør det meste i hverdagen til løpende
handlingssekvenser (siden man ikke behøver å stoppe-opp-og-tenke-over framgangsmåten, fordi man vet jo
allerede at det er slik og slik…) 16. Aktøren kjenner definisjonen
på situasjonen [problemkomplekset], jfr. W. I. Thomas. 17. Fra opprettelsen av
vaner til institusjonalisering. 18. Vanehandlinger i et
fellesskap typifiseres gjensidig = begynnende institusjonalisering. 19. Institusjonalisering
har primærstyring på handling ved å være ”slik gjør man det (og ikke slik)”
og at man tar det for gitt. Av og til må det ekstra inngrep til, nemlig når
denne selvsagte orden trues, da kommer det sekundære fenomenet sosial
kontroll, sanksjoner. 20. Det skal ikke mer
enn to personer (to selv) til for at typifiseringen av handlingsmønster, og
dermed institusjonalisering, starter. 21. En situasjon med
institusjonaliseringen i sin kjerne, in nucleo. 22. Rutiner som
”energibesparelse”, samhandling og samliv forenkles. 23. All handling kan
rutiniseres, men hvilke vaner er det sannsynlig blir gjensidig typifisert? 24. De handlingene som
er relevante for begge, alle, i en felles situasjon – oppgaver som må løses
og angår begge, alle, parter. 25. Ny selv på arenaen,
som barnet, møter det institusjonene som kjensgjerninger, objektive aspekter
ved verden, objektiveringer. 26. Deres egen skapte
verden av samhandling sementeres også for de gamle på arenaen, foreldrene,
som resultat av oppdragelsen av de nye. Naturen og kulturen oppleves begge
som noe som må læres, de er av samme kvalitet, uomgjengelig objektivt gitt. 27. Språket,
sosialiseringens viktigste redskap, konstaterer tingen ved det den heter,
enten den tilhører naturen eller kulturen (samfunnet), og har en fundamentalt
objektiverende virkning av å gjøre omgivelsene til verden, eller
virkeligheten rett og slett. 28. En institusjonell
verden oppfattes altså som en objektiv virkelighet. Merk: Note 27! 29. (Fra
institusjonalisering til) begrepet objektivering. ”Samfunnet er et menneskelig
produkt. Samfunnet er en objektiv virkelighet. Mennesket [personen, eller
selvet, ikke organismen, men mennesket slik vi kjenner det som egenartet spesimen] er et
sosial produkt.” 30. Den institusjonelle
verden, slik den foreligger som objektiv virkelighet for nye innvånere, må
[fordi den er en menneskeskapt virkelighet, der enkeltmennesker kan finne på
å gjøre ting annerledes på egen hånd] legitimeres. Legitimering er en
viktig sak i vitensforrådet. 31. Sanksjoner –
tilrettevisende forføyninger. Alt fra ”fy!” til ”dødsstraff”. 32. Flere institusjonaliseringsprosesser
går samtidig og de trenger ikke henge logisk sammen i et system [a la
Parsons’ statiske systemteori]. 33. Likevel har
institusjoner en tendens til å henge sammen. Hvorfor? Via betydnings- eller
meningsaspektet. F.eks. at enkelte forhold er relevante for alle i et
fellesskap (kollektiv). [Relevans er en term hos Schütz, med avledning
også til relevansstrukturer.] Eller biografiens enhetlighet og
sammenheng gir aktuelle institusjonsenheter sammenheng. 34. Institusjonene har
ingen logikk i seg selv [jfr. Funksjonalismens ”funksjoner”], logikken sitter
i betydningsaspektet de tilordnes [og ”mening” er: relasjon til en helhet,
ikke en egenskap hos noe]. 35. Språket som brukes i
logikken er også selv en helhetlighet som gir det som omtales enhetlighet,
det får også institusjonene til å henge sammen i en helhet. 36. Institusjonene
henger organisk sammen i det subjektive meningsuniverset, men når de blir
produsert, styres de ikke av den hensikt å henge sammen. Og merk at det
subjektive meningsuniverset er mer og mindre symmetrisk med det objektive,
samfunnets. 37. Det fins, som del av
det objektive meningsuniverset i et samfunn, også sett av artikulerte teorier
som legitimerer at det fins sammenhenger. Eksempler fra Homer til nåtidens
systemteoretikere [Talcott Parsons, Niklas Luhmann].
I sosiologien, og dens analyse av sosialt liv, spiller slike teoretiseringer
en viss rolle, men en liten rolle. Sml. til dette, diskusjonen i begynnelsen
om den tidligere vitenssosiologiens opptatthet med idéer og ideologier, og
ikke den hverdagsviten som styrer hovedarenaen i livet. 38. Spesielt i sin
”tatt-for-gitt-het” er denne viten i hverdagen rett og rett beskrivelsen av
virkeligheten. Ethvert avvik er dermed ikke et isolert og relativt avvik fra en
institusjonell forskrift, men et radikalt avvik fra virkeligheten selv og
hvordan den er beskaffen (avviket er ”mot naturen”). Merk siste
setning i avsnittet! [”Realisering” er egentlig å skape ting: latin res; dermed får vi "tingenes
virkelighet": res … real … realiteten.] 39. Oppgave- eller
arbeids-fordeling gir institusjonelt omgrenset kunnskap, inntil ”vitenskap”. 40. Det objektive
vitensforrådet internaliseres som subjektivt vitensforråd i neste generasjon. Avleiring og tradisjon 41. Subjektiv
avleiring av erfaringer og intersubjektiv
avleiring. Intersubjektiv
avleiring + et tegnsystem gir en til en viss grad anonymisert og deretter
objektivert viten. 42. Språket objektiverer
fremfor noe de felles erfaringene og gjør dem objektivt tilgjengelig for alle
(i dette språkfellesskapet). 43. Eksempel: fra
subjektiv over intersubjektiv til allmenn kunnskap også for dem som ikke har
hatt disse erfaringene (men kunne utsettes for dem). 44. Overføring av
avleiringer en bloc [som ”full pakke”] kan konstruere nye
opphavs-sammenhenger, f.eks. en guddommelig. 45. Systematisk
innføring i permanent gyldige løsninger på problemer som alltid gjentar seg,
skaper utgangspunktet for ”et utdanningsvesen”. Dette har virkning på den
formen viten har (forenkling f.eks., eller også genrer). 46. Tildelingen av
”utdanningen” [sosiale posisjoner] til bestemte, identifiserbare, grupper av
fellesskapet. 47. Utviklingen av
symboler innen ”utdanningsvesenet” [mnemoteknisk = gr. teknikk for å minnes,
huske]. Praktiske aktiviteter og teoretiske legitimeringer. Roller 48. Opprinnelsen til
enhver institusjonell orden ligger i den gjensidige typifiseringen av ens
egen og andres opptreden. Type-fordeling av handlingsformer.
Relevansstrukturer. 49. Språklig
objektivering skaper idéen om handlinger som kan utøves av enhver aktør av
det riktige slaget i forhold til posisjoner i fellesskapet. 50. Selvopplevelsen i
aksjon med utøvelsen av typifiserte handlingen, mer og mindre identifisering
mellom den typifiserte handlingen og selvet. 51. Dette er grunnlag
for typer – alle som utfører denne bestemte handlingsformen
er like. 52. At dette skal bli roller
krever språklig objektivering. 53. Kunnskapsforrådet
har standarder for typifiserte handlingsformer til bruk for aktuelle
situasjoner der en eller annen skal opptre som typen. 54. Prosessene bak
institusjoner og roller er de samme [råmateriale er (sam-) handling]. Roller
utsettes for samme kontroll som er innebygd i institusjoner. 55. Rollen representerer
den institusjonelle orden [merk at representasjon er term]. Dobbel
representasjon. Eksempel: dommer som individuell rolle (ikke identisk med
personen som er dommer), og dommer som representerende institusjonen
rettsvesenet. 56. Andre
representasjoner for institusjoner: språklige [ordforråd, syntaks,
begrepsbruk, fremføring…] og symboliserende objekter. 57. Roller som
symboliserer totaliteten av institusjonene, den verden individene lever i.
Historisk sett har dette som oftest vært politiske roller (x: Monarken) og
religiøse (x: Biskopen). 58. De normer og verdier
(holdninger) [den moral] som er fiksert knyttet til roller. [Dette gjelder
utøvelsen både i tanke, vilje og følelse.] 59. Samfunnets
vitensforråd er gjenstand for også for sosial fordeling. 60. Spesialist-viten,
ekspert-kunnskap [jf. Schütz' finite
provinces of meaning]. 61. Konsekvensen av akkumulering av og ansvar for spesialistviten er aktivitetsfritak, nødvendigheten
av sosial organisering. 62. Den
allmenne viten om at det
fins noen med spesialistviten,
eksperter [på begrensede områder]. 63. Den
grunnleggende dialektikken
i sosialt liv anvendt på dynamikken ”institusjonell orden og rolle”. 64. Rolleanalysens betydning for vitenssosiologien: forholdet mellom det objektiverte
meningsunivers og det subjektive. Institusjonaliseringens form
og omfang 65. Det foregående er en beskrivelse
av institusjonaliserings-prosessene
ut fra visse trekk av
sosialt liv som kan oppfattes som sosiologiske konstanter [sosial universalitet]. De
historiske variasjonene av prosessene viser er mylder av kombinasjonsmuligheter.
Bare noen som merker seg ut tas opp. Fortsatt: forholdet mellom institusjoner
og viten. 66. Spørsmålet kan
stilles overfor ethvert gitt samfunn: Hvor stort er omfanget av
institusjonaliseringen her? 67. Institusjonaliseringen
er avhengig av hvor generelle relevansstrukturene er. 68. Tenkt ytterlighet:
total institusjonalisering. 69. Tenkt ytterlighet:
bare ett problem og bare institusjonalisering for å løse dette problemet. 70. Mer realistisk:
graden av arbeidsdeling og differensieringen av institusjoner.
Spesialiseringen til rent teoriarbeid (med tanke på vitensaspektet). 71. De-institusjonalisering
72. Variasjonen i
prestasjon og betydning. Enhetlighet, ut fra første ytterlighet. 73. Subjektets problem
med betydningen av den egne biografien i forhold til den betydning samfunnet
tillegger den. 74. Hvordan subjektet
får ulike relevansstrukturer til å danne en helhet. 75. Dannelse av helhet
ved myteproduksjon, religiøst. 76. Dannelse av helhet
ved samfunnsvitenskapelig teori, sekulært. 77. Integrasjonen i
makrosamfunn. 78. Sub-univers 79. Sub-univers,
konkurranse og pluralitet. 80. ”betydningsuniverset
kan oppnå en høy grad av autonomi overfor sitt sosiale fundament” 81. Forholdet mellom en
viten og dens sosiale fundament er dialektisk. 82. Den dobbelte
legitimeringen av subunivers, for å holde de andre ute og deltakerne inne. 83. Endringstempo og
legitimeringsproblem pga. det. 84. Spørsmålet om reifisering, tingliggjøring, av den
sosiale virkeligheten. 85. Å oppfatte
menneskelig produkter som at de er noe annet enn det, har et annet opphav og
en annen eksistens. 86. Mennesket er
paradoksalt nok i stand til å skape og opprettholde en virkelighet som
fornekter det. 87. Reifisering kan skje
på det teoretiske og på det pre-teoretiske planet. 88. Segmentvis
reifisering. 89. Roller kan
reifiseres (på samme måte som institusjoner). 90. I anvendelsen av
vitenssosiologien må en være spesielt oppmerksom på at den anvendes til de-reifisering,
av-tingliggjøring. Legitimering Symboluniversenes
opprinnelse 1. Legitimering: 20
objektivering av betydning (eller
like gjerne: mening) – objektivt tilgjengelig (for alle i et
samfunn) og subjektivt sannsynlig (for enkeltmedlemmene av et samfunn). 2. To plan for meningsgiving.
For det ene, horisontalt, eks. forskjellige roller samtidig. 3. For det andre må
biografien, livsløpet, framstå meningsfull (en ”livshistorie”). 4. Legitimering (av den
institusjonelle orden) oppstår med neste og nye generasjonen. Def.! 5. Viten i seg selv kan
brukes legitimerende (altså uten tilføring av verdier), det bare er
slik. 6. Legitimeringsplan #
1: viten formet i språk, = lingvistisk objektivering, hva noe heter/er. 7. Legitimeringsplan #
2: ordspråk, fortellinger, eventyr, poesi. 8. Legitimeringsplan #
3: teori (og ”profesjonen” legitimeringsteoretiker på heltid). 9. Legitimeringsplan #
4: symbol-univers anlegges – med referanse til noe ut over hverdagen 10. Inkludert er også
marginalsituasjoner individer opplever (de går ut over samfunnets hverdagsliv). 11. På dette skapes alle
de ulike institusjonelle prosessene til én verden der de foregår. 12. Symbolunivers skapes
gjennom objektivering, avleiring og oppsamling (akkumulering). 13. Overgangsavsnitt.
Nå kommer hvordan symbolunivers legitimerer på det individuelle plan og på
institusjonelle plan: opprettelsen av nomos. 14. Symboluniverset
bringer orden i subjektiv/personlig erfaring (like gjerne: opplevelse). 15. Integrasjonen av
marginalsituasjoner – tilbake til hverdagsvirkeligheten. 16. Integrasjonen av
disparate prosesser innenfor hverdagsvirkeligheten. 17. Biografiens faser,
livsløpet, framstår som en orden, de blir ”nomisk”, ”nomisert”. 18. Subjektiv identitet
(avhengig av Significant Others), legitimeres av symboluniverset. 19. Døden – blir også
innordnet av symboluniverset, ”nomisert”, den er ”i
(verdens) orden”. 20. Symboluniversets
transcenderende kraft (kraft til å overskride alle grenser mot uorden og
gjenopprette trygghet). 21. Videre,
symbolunivers har nomiserende funksjon også sosialt (ikke bare, som
utlagt hittil, individuelt). 22. Historien blir ”i orden”. 23. Det blir ”i orden”
politisk. 24. Verdens-åpenhetens
problem (at mennesket må skape seg sin verden) og legitimeringsbehovet som
følger av det – som så i siste instans avføder symbolunivers. [ab initio = fra begynnelsen av]. Begrepsapparater
for vedlikehold [opprettholdelse] av universene 25. Institusjoner
legitimeres ved å ”lokaliseres” innenfor
symboluniverset – egentlig er ”mening” denne relateringen, og ikke en
”egenskap” ved institusjonen selv. Selv trenger symboluniverset vanligvis
ingen legitimering, det er virkeligheten, i dens videste omfang. 26. Refleksjon eller
teoretisering omkring symboluniverset gir legitimering av 2°. Til sammen
krever alle nivå av legitimering en anselig mengde begrepsapparatur. 27. Legitimering av
symbolunivers fins på flere plan, men aldri på det pre-teoretiske, siden det
i seg selv er et teoretisk fenomen. 28. Legitimeringsbehovet
skapes av problematisering, også når det gjelder symbolunivers. 29. [idiosynkratisk =
individuelt særegent] Mangelen på fullsosialisering gir spørsmål også om
symbolunivers som krever svar, kompliserte svar. 30. Grupper som samler
seg om alternative symbolunivers, må undertrykkes og så må undertrykkelsen legitimeres. 31. Kjetterproblemet er
ofte historisk årsak til systematisk, teoretisk begrepsdannelse. Eksempel fra
kirkehistorien, kjetterne skapte de kristologiske og teologiske stridene.
Resultatet av legitimeringsarbeidet er at symboluniversene selv modifiseres
også. 32. Når symboluniverset
konfronteres med et annet, og likeverdig, det utfordrer til livlig
begrepsarbeid. 33. Eksempler fra møtet
mellom patriarkalske og matriarkalske samfunn. 34. Sosial
maktposisjonering i forhold til legitimeringsarbeid [sine ira et studio = uten vrede og
iver] som overtalelses-”kunst”. 35. Kontinuiteten mellom
alle nivå av begreps-apparatur. 36. Historiske
eksempler: mytologi, teologi, filosofi, vitenskap [jfr. Comte og hans
positivisme; før ham, Vico]. Først mytologi. 37. Homer som bearbeider
av det greske (naive) mytekomplekset. 38. Teorispesialistene
gjør sin viten esoterisk, dvs. skjult, hemmelig, tilgjengelig bare ved
innvielse (ritualer), eller påvisning; utvikling av spesielle kvaliteter. 39. Dernest teologi.
Samfunnsfenomenet: mytologi hos massen og teologi hos en elite. 40. Teologi er
mønstereksemplet på det som siden skjer i filosofi og vitenskap. Det særegne
ved samfunn dominert av vitenskap. 41. To funksjoner av
begrepsapparatene som brukes til vedlikehold av universet: terapi og nihilering
[= tilintetgjørelse]. 42. Terapi ved hjelp av
et begrepsapparat – for å holde ”avvikere” innenfor universet. 43. Konstruert eksempel 44. Begrepsapparatet er
ikke bare rettet mot det kognitiv, men også emosjonelle reaksjoner. 45. Nihilering ved hjelp
av et begrepsapparat – for å holde ”avvikere” utenfor universet. 46. Avvik innlemmes i
universet – nettopp som det – og tilintetgjøres
deretter. Eller avvik forklares som uvitenhet hos avvikeren selv. 47. Terapiarbeid og
nihilering ved et begrepsapparat som innebygd del av symboluniverset. Sosial
organisering for vedlikehold av universet 48. Fra det abstrakte
”hva?” til ”… sier hvem?!” – legemliggjøring av univers-definieringene.
49. Arbeidsdeling à vitensspesialisering
(pragmatisk ”teori” først, på praktiske områder) 50. Teoretisk
spesialisering som gir status som ”universell ekspert”. Dette har
konsekvenser: 51. A. Vi har fått ”ren teori”, tilsynelatende
uten forbindelse med hverdagslivet. 52. B. Styrking av
tradisjonalisme, man gjør slik og slik fordi det er riktig, slik de
universelle ekspertene har definert ”det riktige”, ikke fordi det fungerer
praktisk. 53. Spesialisering gir konflikt
(1) mellom dem som er eksperter og dem som er praktiserende. Eksemplet
brahmaner. 54. Konflikt (2)
mellom rivaliserende ekspertgrupper. 55. Teoretisk diskusjon uten
sosial kontakt – og muligheten for samfunnskonflikt mellom
tilhengergrupper som oppstår. 56. Teorien ”re-pragmatiseres” (fra å være gjort til ”ren teori”) for
tilhengergruppene. 57. Monopol på
universalekspertise. 58. Universmonopolet
opprettholdes ved ”nihilering” eller ”integrering” eller ”isolasjon”. 59. Eksempel på
universmonopol middelalderens kristendom. 60. Universmonopol og
samfunnsmessig stabilitet. 61. ”Når en
virkelighetsdefinisjon knyttes til en konkret maktinteresse, kan den kalles ideologi”
(no. s. 130; eng s. 141). 62. Ideologi og solidaritet.
(eksempel: keiser Konstantin og kristendommen). 63. Pluralismen –
virkelighetsdefinisjonen endrer plass også i individers bevissthet [jfr.
Luckmann I The Invisible
Religion: ”… a change of the location of the individual in the social
order…”] 64. Pluralisme forutsetter: urbanisering, utstrakt arbeidsdeling, sterk differensiering av sosial struktur og stort økonomisk
overskudd. Dagens samfunn. Byene i sen gresk-romersk
tid. 65. Den intellektuelle er
en historisk sett viktig eksperttype. 66. Hvordan ”de
intellektuelle” finner sin plass i samfunnet. 67. Revolusjon som
plass- og funksjonsmulighet, ”revolusjonære intellektuelle”. 68. Summering: gjennomgått er ”… de strukturelle sidene ved den
sosial eksistensen til personellet som vedlikeholder universene”. – Så
berøres forholdet mellom teorier (ideer) og sosiale prosesser (sosial
virkelighet), jfr. Marx og Weber. |