Likevel, mennesket er egenartet, om vi
ser det i sin totalitet, i forhold til andre tilsvarende organismer.
Altså ikke bare i det at det faktisk har særtrekk som også
er rent fysiologiske, hake eller oppreist gange som normalholdning for
eksempel. Heller ikke bare i det at det er teknisk uovertruffent og i en
særklasse når det gjelder å skaffe seg, lage og bruke
redskaper. Ikke en gang bare i det har en aldeles enestående vilje og
evne til å manipulere alt og alle, og er i stand til å skape seg
levelige vilkår ut av tilsynelatende hva som helst av det som kloden
tilbyr av naturomgivelser, det være seg flora, fauna eller
klimaforhold. Om mennesket er klart ekstraordinært velutviklet
organisk, er det mer egenartet enn bare det. Mennesket er i den grad egenartet, at
opp igjennom tidene har folk etter folk som har tenkt helhetlig, oppfattet
det som om mennesket ikke alene er organisk-kroppslig, det har en annen og ny
side i tillegg, en side som er kvalitativt annerledes enn den som organismene
verden for øvrig har, mennesket har bevissthet, sjel eller ånd.
Noen steder oppfattet de denne siden så annerledes at den ikke lenger
var å forstå som en annen side, men som en annen del, en del
selvstendig og skilt fra organismen, eller i motsetning, ja, til og med i
direkte fiendskap til den. Hos oss er alt for ofte grekerne blitt beskyldt
for å være opphav til denne synsmåten. Det er feilaktig. En
slik dikotomi svarer langt bedre til nærorientens oppfatning av
virkeligheten, persisk gjerne, men ikke gresk. Grekernes orientering ligner
langt mer på den måten vi arbeider med dette problemet i dag med
utgangspunkt i naturvitenskapelig observasjon, vel å merke når
det skjer uhildet og ikke styrt av en eller annen form for metafysisk
orientert livssyn (scientisme) som gir empirisk blindhet. Vi vil også
kalle både det organiske og det bevisste liv hos mennesket, ikke deler,
men sider av mennesket, med samme grad av realitetskvalitet. Hva vi finner på å sette som
navn på egenarten hos mennesket, er for så vidt likegyldig.
Hovedsaken er at vi ikke mister egenarten av syne i en eller annen form for
reduksjonisme, for eksempel en fragmenterende ensidighet i måten
å orientere seg på som ikke ser mennesket som noe annet enn en
avansert sjimpanse. Dette var opp mot vår tid ikke sjelden tilfelle,
særlig i kretser som etter at de hadde tatt avskjed med all religion,
innsatte "vitenskapen" som metafysisk trosreferanse. Dette
åpenbarte at de heller ikke skjønte hva vitenskap var, genuint
forstått, det vil si, slik grekerne skapte den. Et synsinntrykk som registrerer et menneske
som en apevariant, regner jeg med sjimpansen også har. Den har
imidlertid gjort langt mindre utav det enn mennesket. Fordi den er en
sjimpanse selvsagt. Men ikke fordi den ikke er organisk avansert nok. Faktisk
er sjimpansen i noen henseender organisk mer avansert enn mennesket. Men det
er typisk nettopp for mennesket å finne det ut. I tillegg finner
mennesket dette gjerne ikke bare 'interessant', men 'nødvendig å
ha greie på', ja, til og med 'uhyre viktig å vite'. Sjimpansen
gir ikke særlig sterke signaler på at den syns det, for å
si det mildt. Det den bedriver, kan alt forklares ut fra rent organiske behov
og stimuli. Den verden sjimpansen lever ut, består av
tilfredsstillelsen av organiske behov og responsene på organiske
stimuli. Den verden - eller like gjerne, de
verdener, så forskjellige som de er - som menneskeorganismene skaper
seg, synes derimot å bestå av en hel del handlinger og ting som
ikke kan forklares ut fra organiske behov eller stimuli, ja, nettopp slike
handlinger og ting er det mest typiske. Derimot kan disse handlingene og
tingene forklares ut fra det at mennesket finner noe interessant,
nødvendig og uhyre viktig for seg, og gjør etter det. Det er karakteristisk for mennesket at
det skaper seg en verden, og gjør det ved å dyrke. Ikke
bare jorden, det dyrker sine sanser, det dyrker synsinntrykk (billedkunst,
skulptur ...), det dyrker lyd (dikt, musikk ...), det dyrker bevegelse
(dans), det dyrker lukt (dufter, aroma), det dyrker smak (mat, drikke). Og
ikke bare det sanselige, men også det åndelige: mennesket dyrker
det interessante, det nødvendige og det viktige. Derfor er det
også helt treffende å kalle resultatet av det som menneskelivet
frambringer: kultur. Det er dette som er den latinske roten i dette
ordet: dyrking. I en periode opp mot vår egen tid,
med en nesten ubegripelig vilje til ensidighet, ser det ut til å ha
vært helt ute av fokus at mennesket, så organisk det enn er,
faktisk også har denne egenartede andre siden. Iallfall er
begrepsbruken blitt forvirret og ganske villedende. Ikke sjelden
overføres de typisk organiske begrepene "behov" og
"stimulus" uten noen form for reservasjoner på alt det
egenartet menneskelige som nettopp ikke kan forklares organisk. Vi kan
høre om "eksistensielle stimuli". Noe av det besynderligste
blant de begreper denne forvirringen har avfødt er menneskets
"religiøse behov". "Smørbrødets
lengsler" kan kanskje være en passende parallell i
meningsløshet. Begrepsoverføringen kjøres også
like ofte den andre veien, vi får "gorillakulturen" og "bisamfunnet". I det minste må vi være
klar over denne begrepsforvirringen, om vi ønsker å oppnå
en kvalifisert viten om sammenhengen mellom menneskets egenart og menneskeverdnenes enestående karakteristikum, denne
dyrkingen som gir kultur - og like så vel religion:
dyrkingen av det viktigste, det fullkomne, det sanne, det gode, det hellige. Menneskets egenartede side, ånden,
diskuteres, drøftes og utforskes i vår egen tid helst som det vi
kaller bevissthet. Saken er høyaktuell. Den fysiologiske viten
vi nå har, aktualiserer til fulle spørsmålet om "mind and brain".
Datamaskinens kolossale yteevne når den simulerer enkelte sider av det
vi regner som menneskets bevissthetskapasiteter likeså. Men derfor er
også det ved mennesket som datamaskinen ikke simulerer, nemlig -
igjen - det egenartet menneskelige, blitt så viktig å utforske.
En slik problemstilling ville grekerne, som jo "oppfant" og
rendyrket den forskerinnstillingen vi har importert og bruker i våre
vitenskaper, kjenne seg godt igjen i. Grekerne så - og de persiperte
åpenbart godt. Men først og fremst reflekterte de det de
så i sine klare bevissthetsbilder. I dialog om dette tankeinnholdet
skapte de filosofi og vitenskap. I de ting de omgav seg med skapte de av
disse bevissthetsbildene stor kunst. Og alt gjorde de ytterst intenst.
Overmåte livlig dyrket de det de drev med, og resultatet ble en uhyre
rik og enestående kultur. Er det noen kultur som virkelig markert
er preget av ånd og bevissthet, så må det vel være
den greske. Vi, med vår kultur som bakgrunn, forledes imidlertid ved en
slik konstatering alt for lett til å fortsette med å snakke om
åndskultur og åndsprodukter - underforstått, til forskjell
fra materialkultur og materielle produkter. Nettopp det avslører at vi
faktisk er mer dualister enn grekerne selv noen gang har vært. Igjen,
fra dem har vi slett ikke arvet denne dualismen mellom ånd og materie,
men fra nærorienten, den har utvilsomt preget vår kultur sterkere
enn vi er klar over. Grekernes
"åndsprodukter", idéene, har sitt utspring i opplevelser
basert på umiddelbare sanseinntrykk. Men - og det er veldig viktig -
idéene har også i fortsetningen stadig en selvsagt referanse til
sansningsopplevelsen. Vi med vår kultur tenker alt for lett i faser
her, vi sier at først observerte de, og så reflekterte de. Slikt
lærer studenter hos oss. Det fremmedgjør oss for den greske
opprinnelsen, og fører også helt galt av sted. Observasjonen og
refleksjonen var ett hos grekerne - slik som refleksjonen og uttrykksformene.
Derfor er grekernes "materialprodukter", all kunsten, i like stor
grad "åndsprodukter". Ting vi har fra den greske kulturen,
har ingen sakssvarende mening uten at de forbindes med den greske
ånden, den visuelle greske virkelighetsbevisstheten. Grekerne
fragmenterte ikke verden på den måten vi gjør, hverken i
rom eller tid. Heller ikke dyrket de det statiske. Den greske visualiteten
fører ikke til det som teologer opp mot vår egen tid har
forsøkt å hamre fast, nemlig at den greske ånden med sin
vekt på "sinnbilder" skapte en verden som fortonet seg ideelt
statisk. Vi må være klar over at vi
har importert grekernes kulturytringer som produkter, og har store vansker
med å forestille oss prosessen bak. Det er vi som har gjort den greske
ånden statisk. Vi må også vokte oss for å glemme at
så alt for mye av det vi har importert av kultur, er forblitt
importprodukter, og derfor spesialbeskjeftigelser for
"kulturarbeidere" i bestemte stillinger, skilt fra vår
hverdag og hverdagslighet. I så måte er vi faktisk en annen
kulturtype enn den greske. Vi har en kultur der det er en normaltilstand at tilværelsen er fragmentert i tid og rom. Grekerne
ikke bare orienterte seg helhetlig i tilværelsen,
i deres kultur sprang filosofi, vitenskap, skuespill, skulptur, idrett,
religion og politikk organisk ut av hverdagsbeskjeftigelsene. Hos oss er det
normalt at det hverdagslige en ting, det fagvitenskapelige noe annet, til og
med slik at det hverdagslige oppfattes som noe trivielt og mindreverdig som
"kulturarbeidere" ikke bør vie for stor oppmerksomhet. Ikke
minst i språket viser den greske kulturen sin integritet og kontinuitet
med alminnelig liv. Hos dem var det ikke som hos oss et skarpt skille mellom
et vanlig ordforråd alle brukte til hverdags og et spesielt
forråd av fremmedord for fageksperter. De abstrakteste greske ord kan
vi forfølge tilbake til en mening det har i umiddelbar sansning og
dagligliv, og som stadig klinger med. Ett eksempel er "materie",
på gresk "hyle". I utgangspunktet betyr det trevirke,
så brennstoff, og til slutt materie. Ett annet er ordet for
"ære", på gresk "doksa".
Det betyr 'lysglans', videre 'herlighet', og så 'ære' (= kaste
glans over!). Jeg tror nok det er lite av dagligdags og umiddelbar sansning
av berørbarhet og lysglans igjen å
spore når vi hører ordene 'materie' eller 'ære', ja, til
og med bruken av ordet 'herlighet' virker glansløs. Grekernes opplevelse og refleksjon var
sansebasert. Her er spiren til empirisk vitenskap. Av sansene og
sansningene var det synet, det å se, som var dominant og
hovedreferanse. Denne sansen var så i forgrunnen at det ble
forrådet av de ord som knyttes til synet, som ble kjernen i det som
utviklet seg til "verktøykasse" for vitenskap, filosofi og
kunst hos grekerne – og dermed også hos oss. Det at aktiviteten
kalles "vitenskap" forteller allerede det. Ordet "viten"
har sin rot, faktisk helt tilbake til indoeuropeisk, i det å "se". Vi finner ordet igjen i begreper vi
bruker i dag, f.eks. "video". Det er "jeg ser". Den
første lyden (nå 'v') i ord som dette, forsvinner gjerne. Tenk
bare på vond og ond. Grekerne hadde derfor eid- som rot for fortidsverb
av å se. Legger vi til v først, er det lett å finne
igjen ordet "veit" på norsk. Det er presens av å vite.
Men interessant nok er ikke dette noen ekte presens. Det er nemlig en
fortidsform: har sett, det er den som brukes som presens i verbet
å vite. Teknisk kalles dette preterito-presentiske
verb. Man skal kanskje ikke vente at nordmenn i dag vet at ord henger sammen
på denne måten, slik vitensarbeid forvaltes, men det er til
direkte hinder for dypere erkjennelse at det ikke er klart at det å
vite er å se, mer presist: "å ha (inn-) sett". Er det er snakk om å vite, tenker
dagens nordmenn straks på ord, det er min erfaring. Og da
også i tillegg ord i tekst,
tekstord, ikke en gang ord som
høres i tale – i alle fall ikke vanlig tale, kanskje i forelesning,
som man tror er opplesing av en tekst. Men forelesningen er en ganske
spesiell muntlig språkgenre temmelig fjernt fra normal norsk dagligtale
- bortsett fra i de kretser der dette "bok-målet"
(bokstavelig talt) er gjort til talemål av sosiolektiske grunner. Vi
lever i et kulturområde besynderlig preget av et etterslep av en
rendyrking av dominante elementer i epoken humanismen i Nord-Europa. Det tas for gitt at viten er
tekstmasse. Det argumenteres til og med for at det må være slik
om det tas opp til diskusjon, også av filosofer, ikke uventet kanskje,
orienteringsmåten i logisk empirisme er av samme type. Men det er ikke
mulig å forstå den greske bevisstheten og dens ytelser uten
å skifte fokus fra symbolredskapet tekst- eller lydmasse, de
kruseduller vi ser og det klingklang vi hører, og til
forestillingsbildet, til det vi har sett - og oppbevarer og stadig kan hente
fram og se på med vårt indre blikk. Typisk nok kaller vi
også dette "oppbevaringsstedet" bevisstheten. Det vi
har sett, og dermed "be-vet" (som griper og har be-grepet), fins i
vår be-visst-het, vårt sinn, som bilder, sinn-bilder, eller
forestillinger, om vi vil. Grekerne skapte et ordforråd på sin
tenkning, systematisk indre betraktning: teori. I vår kultur er myten at
vi kan skape tenkning ved hjelp et innlært ordforråd
("fremmedord"). De greske ordene idé og teori
henger begge sammen med det å se. Begge har også det "å
se" i dobbelt betydning. For det ene, det sansbart ytre bildet,
betraktningen av det som skjer og av den ytre form det framtrer i. Hos Homer
er det også åpenbart mer og mindre denne siden som er identisk
virkeligheten. Men for det andre, og etter hvert opp mot den klassiske
blomstringsperioden, betyr disse ordene hos grekerne også det indre,
åndens, bilde, ut fra det at oppmerksomheten sterkere festes også
på de forestillinger vår egen bevissthet besitter og
betraktningen av dem. Om verbalismen og dokumentarismen i senhumanismen har gjort oss handikappet, fins det
fortsatt også i norsk et forråd av ord vi kan knytte an til, om
vi seriøst forsøker å oppleve og omgås
virkeligheten slik de klassiske grekerne gjorde det, gjennom sin kultivering
av bevisstheten. Vi snakker nemlig også på norsk om innsikt i
..., synet på ..., bildet av ..., etc. når vi omtaler viten
eller det å vite. Men visualiseringsevnen er så svakt trent og
fortrengt av grammatikalsk og logisk språkforståelse, at vi vel
knapt er klar over at ordene har så konkrete henvisninger til sansning
og det å se. Åpenbar dobbelttydning med referanse til det
være seg enten det ytre eller det indre har vi om vi tenker etter i : oversikt
over ... Om vi innstiller oss på å forstå ved å
visualisere ordene - mer enn ved auditivt å gjenkjenne dem og
kontrollere dem mot en normativ grammatikalsk systemstruktur - inntar vi en
holdning som gjør at vi aktiverer det samme bevissthetspotensialet som
grekerne, og dermed mer sakssvarende kan forstå dem. Når alt
kommer til alt er den greske kulturen selvsagt ikke noe utenomjordisk, den er
ikke noe annet enn én måte å utnytte det universelt
menneskelige potensialet på, slik som den norske kulturen er en annen
variant av det. At den greske kulturen ble som den ble,
er et spørsmål om hva det var de dyrket, kultiverte, av
forrådet av menneskelige kapasiteter og hvordan de gjorde det.
Det er det vi nå i korthet skal beskjeftige oss med som "den
greske ånden", før vi tar et raskt blikk på de
hovedkomponentene vi finner i de konkrete "nedslagene" (eller
bedre: objektiveringene) av den greske kulturen, greske "saker og
ting". |
Den fins et forsettelse - den finner du i bok 26 i UniTRel-serien på Religionsvitenskapelig institutt NTNU.