Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
2014
Peter L. Berger
The
Sacred Canopy
Religion,
samfunn og
virkelighet
Parafrase over første avsnitt i første kapittel Dette
er en parafraserende oversettelse laget for å
klargjøre de elementene som Berger, helt systematisk, med det ene etter det andre, ringer inn; her har vi bare aller første avsnittene. Avsnittsoversikt
over kapitlene 1, 2 og 4 i helhet finner du under lenkene nederst. Avsn. 1 Samfunnet er en arena, arenaen for utfoldelsen av det
sosiale livet. Sagt på en annen måte: Det grunnleggende ved ethvert
menneskelig samfunn er at det er et aktivitetsfelt, en scene for samhandling.
Aktiviteten der har et mål. Den er bestemt av det fellesmenneskelige
engasjementet i det å gjøre organiske eksistensen om til en meningsfull
virkelighet det går an å leve i som en verden. Dette gjøres ved at menneskene
i fellesskap konstruerer –
etablerer og bygger ut for seg – denne verdenen. Sosialt liv – det
menneskelige samfunnet – består i verdenskonstruering. Religionen spiller en sentral og avgjørende rolle i
denne aktiviteten. Hensikten med Bergers bok er å peke på noen generelle
trekk i den dynamiske sammenhengen mellom menneskets religion og menneskets
verdenskonstruksjon. Før denne dynamikken kan gjøres begripelig må det til en
utredning om hvordan samfunnet effektuerer denne konstrueringen av en
virkelighet, en verden. Om en skal ha utbytte av denne utredningen er det
viktig å ha klart for seg at det sosiale livet må oppfattes i form av en dialektikk (av 3 momenter). - Hovedord
i Bergers framstilling: - menneskelig*, det samme som eng.
human [til forskjell fra humane] -
verdens- eller virkelighets-konstruksjon [menneskets virkelighet er en
verden] avsn. 2 Her
kommer ordet for den helt grunnleggende forutsetning inn: "bevissthet", av
"viten"**. avsn. 3 Nøkkelordene
i - den tidligere anmeldte - dialektikken er (som i The Social Construction…): - eksternalisering (utøvende aktivitet) - objektivering (produktet av
utøvelsen) - internalisering (innøvende aktivitet) avsn. 4 Menneskeligheten
(=det som mennesket er) = antropologisk nødvendige forutsetninger avsn. 5 Tilbakeføring
til menneskets biologiske konstitusjon. avsn. 6 Dette
avsnittet fører inn i hvordan identitet blir til. avsn. 7 Kultur-begrepet
plasseres inn i dette perspektivet på samme vis. Mennesket får dermed på en
måte 2 "naturer" å leve i og kjempe med: 1) den primære naturen, naturen i ordet vanlige forstand, det
fysisk-materielle. Men dessuten også: 2) den
sekundære "naturen", de omgivelsene som mennesket har skapt seg
selv i sin samfunns- eller verdens-konstruksjon, kulturen. avsn. 8 Kultur
er et menneskeprodukt, den er grunnleggende human - jfr. begrepet
eksternalisering og dets produkt-innhold. Produktene er både reale/tinglige
og mentale/viten i symbolform. Merk: Religion kommer
inn først i det 35. av 39 avsnitt! *Jf. Berger-boken Invitasjon
til sosiologi, med undertittelen "Et humanistisk perspektiv". "Humanistisk
perspektiv" betyr her "et perspektiv som som
tar utgangspunkt i det menneskelige", i motsetning til et eller annet
"teknisk", eller "system-, eller struktur-orientert". Humanistisk
er ikke det norske "human-etisk". **Luckmanns og
Bergers sosiologi er vitens-sosiologi
–
vanlig sosiologi med fokus på viten. |
Sammendrag
av kapitlene i helhet:
|