Gustav Erik Gullikstad Karlsaune

2014

 

 

 

Peter L. Berger

The Sacred Canopy

Religion, samfunn og virkelighet

Beskrivelse: Beskrivelse: Z:\regnbueani.gif


Parafrase over første avsnitt i første kapittel

 

Dette er en parafraserende oversettelse laget for å klargjøre de elementene som Berger, helt systematisk, med det ene etter det andre, ringer inn;  her har vi bare aller første avsnittene. Avsnittsoversikt over kapitlene 1, 2 og 4 i helhet finner du under lenkene nederst.

 

Avsn. 1           

Samfunnet er en arena, arenaen for utfoldelsen av det sosiale livet. Sagt på en annen måte: Det grunnleggende ved ethvert menneskelig samfunn er at det er et aktivitetsfelt, en scene for samhandling. Aktiviteten der har et mål. Den er bestemt av det fellesmenneskelige engasjementet i det å gjøre organiske eksistensen om til en meningsfull virkelighet det går an å leve i som en verden. Dette gjøres ved at menneskene i fellesskap konstruerer – etablerer og bygger ut for seg – denne verdenen. Sosialt liv – det menneskelige samfunnet – består i verdenskonstruering.

Religionen spiller en sentral og avgjørende rolle i denne aktiviteten. Hensikten med Bergers bok er å peke på noen generelle trekk i den dynamiske sammenhengen mellom menneskets religion og menneskets verdenskonstruksjon. Før denne dynamikken kan gjøres begripelig må det til en utredning om hvordan samfunnet effektuerer denne konstrueringen av en virkelighet, en verden. Om en skal ha utbytte av denne utredningen er det viktig å ha klart for seg at det sosiale livet må oppfattes i form av en dialektikk (av 3 momenter). - Hovedord i Bergers framstilling:

 

                        - menneskelig*, det samme som eng. human [til forskjell fra humane]

                        - verdens- eller virkelighets-konstruksjon [menneskets virkelighet er en verden]

 

avsn. 2 

Her kommer ordet for den helt grunnleggende forutsetning inn: "bevissthet", av "viten"**.

avsn. 3 

Nøkkelordene i - den tidligere anmeldte - dialektikken er (som i The Social Construction…):

 

                        - eksternalisering (utøvende aktivitet)

                        - objektivering (produktet av utøvelsen)

                        - internalisering (innøvende aktivitet)

 

avsn. 4  

Menneskeligheten (=det som mennesket er) = antropologisk nødvendige forutsetninger

avsn. 5 

Tilbakeføring til menneskets biologiske konstitusjon.

avsn. 6 

Dette avsnittet fører inn i hvordan identitet blir til.

avsn. 7

Kultur-begrepet plasseres inn i dette perspektivet på samme vis. Mennesket får dermed på en måte 2 "naturer" å leve i og kjempe med: 1) den primære naturen, naturen i ordet vanlige forstand, det fysisk-materielle. Men dessuten også: 2) den sekundære "naturen", de omgivelsene som mennesket har skapt seg selv i sin samfunns- eller verdens-konstruksjon, kulturen.

avsn. 8

Kultur er et menneskeprodukt, den er grunnleggende human - jfr. begrepet eksternalisering og dets produkt-innhold. Produktene er både reale/tinglige og mentale/viten i symbolform.

 

Merk: Religion kommer inn først i det 35. av 39 avsnitt!

 

 

*Jf. Berger-boken Invitasjon til sosiologi, med undertittelen "Et humanistisk perspektiv". "Humanistisk perspektiv" betyr her "et perspektiv som som tar utgangspunkt i det menneskelige", i motsetning til et eller annet "teknisk", eller "system-, eller struktur-orientert". Humanistisk er ikke det norske "human-etisk".

**Luckmanns og Bergers sosiologi er vitens-sosiologi – vanlig sosiologi med fokus på viten.

 

Sammendrag av kapitlene i helhet:

                               *            Berger, kp. 1: Verdensproduksjon

                               *            Berger, kp. 2: Verdensopprettholdelse

                               *            Berger, kp. 4: Fremmedgjøring

                               *            ”Fremmedord" – ordforklaringer for å lette lesinga