Velkommen i cyberrommet til
Gustav Erik Gullikstad Karlsaune
TRONDHEIM
NTNU
SOSIOLOGI FENOMENOLOGISK FUNDERT
|
|
|
TEORIARBEID |
INTERESSEFELT |
|
Faginteressert? Sjekk stikkordene.
Human empiri
er
stikkord for min egen hovedinteresse.
Vitenssosiologien fra Peter L. Berger & Thomas Luckmann er teoriramme.
Alfred Schütz
utviklet
vitenssosiologien med utgangspunkt i sosiologien fra Max Weber.
Fenomenologien gav for Schütz Webers meningsorienterte sosiologi en
vitenskapsteoretisk fundering.
Religion blir
her en integrert del av menneskelig sosialt liv, ikke noe man kan skille ut som
noe for seg og eventuelt overse.
Videografi er en sosiologisk metode som blir interessant, siden video som
forskningsmateriale er en konsekvens av denne sosiologien.
Personen? – Som du ser,
trives jeg best ute, særlig i fjellet, slik som i Oberstdorf på bildet,
eller – like gjerne
– i Trollheimen. Men du vil vel kanskje mer direkte vite … (klikk ikonene)
Bruk brevduen til epost. Jeg hører gjerne fra deg.
Forskningsarbeidets
grunntema
Edmund Husserl
= SOSIOLOGI
Før
og rundt og etter
"The Invisible Religion"
Halkidiki – Hellas
Den europeiske
vitenskapens kilde
I vår egen samtid
I nesten 30 år hadde jeg kontakt og samarbeid
med professor Don Paolo Giuriati i
Padova i Italia og hans institutt Centro Ricerche Socio-Religiose
som var spesialisert på forskning på pilegrimsvandring. Dessverre døde Don
Paolo plutselig og uventet høsten 2000, så instituttet er nå uten leder og
uten aktivitet, bare et arkiv.
|
SAMTIDSRELIGIØSITETEN
Et ubrukelig begrep?
Teknologi?
Samfunn
Kultur, det er et begrep vi ikke har ord for i vårt språk. Vi tror kanskje ordet er norsk.
Men det er latin. Det er en latinsk måte å lage ord på. Det skjer slik: Vi
har verbet, som betyr å dyrke. Når noe er "dyrket", er det "cultus".
Det som er resultatet av dyrkingen, kultiveringen, det er en
"kultur", cultura,
"det dyrkede". I utgangspunktet er dyrkingen selvsagt noe konkret,
jord- eller åkerdyrking, cultura agri.
Samfunnet – fellesskapet – står bak utfoldelsen av kultur. Det er imidlertid alltid individer
som står for utøvelsen. Det er samfunnets bekreftelse på resultatet av det
individet gjør, som blir poenget. Individers utfoldelse isolert sett kan
aldri bli kultur. Kultur og samfunn og individ er bundet sammen.
Samfunnsutfoldelse og kulturutfoldelse og individutfoldelse er sider av samme
sak. Et samfunn er en kultur. Og omvendt. Det vi kunne si, mer presist, er at
samfunnet er kultiveringen av samhandlingen i et fellesskap, den sosiale
siden av kulturen. |
Innfødt trønder, født i Trondheim den 11.
februar i 1942, klokka 2 på natta. Familiebakgrunnen finner du i de
sørtrønderske og nordøsterdalske fjellbygdene, Innset (Gullikstad) og Os (Moseng),
i det sørtyske Schwaben/Franken (Wenninger)
og i fjellbygda Sørdalen i Åfjorden på Fosen (Karlsaune).
|
Utdanning og arbeid
Analyse av videoklipp
som forskningsmateriale
Alt her er under arbeid, det er
vel åpenbart, så vel i
revisjon av gammelt, som i
tilføyelser av nytt!